Berlingske Business

10 gode råd om lommepenge

sparegris

Lommepenge kan være en god måde at lære børn at tage ansvar for deres egne penge på. De to lommepengeapps, MyMonii og Gimi og forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen giver ti gode råd om økonomi i børnehøjde.

1. Tal som forældre om jeres børns økonomiske opdragelse og bliv enige om en fælles linje, så den ene ikke giver i øst og vest, mens den anden forsøger at holde det i stram snor med faste lommepenge mod at løse bestemte opgaver i hjemmet.

2. Det er en individuel vurdering, hvornår og hvor meget I eventuelt skal give i lommepenge. Spørg eventuelt, hvad de andre jævn­aldrende børn i omgangskredsen får og læg jer på nogenlunde samme niveau.

24BUSFamilien-Kjeldsen-1528.jpg

3. Hvis I benytter lommepenge-­appen Gimi, vil den komme med forslag til, hvor meget det er almindeligt at give et barn i en given alder.

4. Ifølge en undersøgelse udført af TNS Gallup for Nordea i 2015 fik de seks- til otteårige i gennemsnit 65 kroner om måneden, de 9-11-årige 104 kroner, de 12-14-årige 195 kroner og de 15-17-årige 420 kroner hver måned i lommepenge.

my

5. Snak med barnet om, hvad lommepengene skal bruges til og fastsæt beløbet ud fra, om barnet f.eks. selv skal betale sit tøj eller stå for gaveindkøb til vennerne.

6. Husk på, at I som forældre er barnets nærmeste forbillede, også når det kommer til økonomisk opdragelse.

7. Sørg for at fortælle børnene om, hvad de forskellige ting i hjemmet koster, eksempelvis el og vand, så de også lærer at tage medansvar for den del, som mor og far skal betale.

sfsd

8. Tag dit barn med ud at handle og tal med barnet om, hvad de forskellige dagligvarer koster.

9. Hjælp dit barn med at forstå, at der er forskel på ønsker og behov. Så er der mindre risiko for, at han eller hun ender i en forbrugsfælde, når de selv skal styre deres økonomi.

10. Forklar om nødvendigheden i at spare op til det, man ønsker sig, og prøv at gøre det sjovt for barnet at spare op, f.eks. ved at indføre »løn« for at udføre huslige pligter.

Kilde: MyMonii, Gimi og forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen