Berlingske Business

Virksomheder undgår jobcentre i jagten på arbejdskraft

RB PLUS Nu kommer regeringens kontanthjælpsloft
Foto:

Få firmaer bruger jobcentre til at finde nye medarbejdere. Der er virkelig rum til forbedring, mener minister.

Når virksomheder leder efter nye medarbejdere, går de fleste uden om jobcentret.

Det viser en ny analyse af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Således har 13 procent af virksomhederne i analysen brugt jobcentret til rekruttering i løbet af det seneste år. Det er mindre end halvdelen af dem, der havde behov for nye medarbejdere i perioden.

De seneste to år er der dog sket en lille stigning i antallet af virksomheder, der bruger jobcentrene. Derfor mener beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V), at jobcentrene er på rette kurs.

- Det positive er, at der både er stigninger i virksomhedernes anvendelse af jobcentrene og en stigning i tilfredsheden med jobcentrene.

- Men vi er langt fra i mål i forhold til de behov, vi har på arbejdsmarkedet. Der er virkelig rum til forbedring, siger beskæftigelsesministeren.

Kun 11 procent af virksomhederne i analysen regner med at bruge jobcentrene til at finde nye medarbejdere det næste år. Mange regner ganske enkelt ikke med, at de skal søge nye medarbejdere.

Men en del virksomheder begrunder fravælgelsen af jobcentret med, at de i stedet besætter ledige stillinger gennem personlige netværk og ved at opslå på jobportaler.

Andelen af virksomheder, der bruger jobcentrene kunne sagtens være højere. men jobcentrene skal yde en bedre indsats. Det mener Peter Halkjær, der er arbejdsmarkedspolitisk chefkonsulent i Dansk Erhverv.

- Det er et klart signal til jobcentrene om, at der er behov for at oppe sig i forhold til at servicere virksomhederne med arbejdskraft.

- Jobcentrene bliver nødt til at se sig selv som nogle, der er i konkurrence med andre rekrutteringskanaler, siger Peter Halkjær.

Han peger på, at virksomhederne overordnet set efterspørger jobcentre, der har forståelse for såvel forretningen, behovet for rekruttering og kendskab til branchen.

Jørn Neergaard Larsen er enig i, at jobcentrene har en vigtig opgave i at forstå virksomhedernes behov. Han kalder samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter for en win-win situation.

- Det har en stor betydning for virksomhederne, at de kan få støtte til at få besat deres job.

- Det er også af meget stor betydning for jobcentrenes kvalitet, at de har et overblik og en professionel kontakt med erhvervslivet i kommunen, siger ministeren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen