Berlingske Business

Virksomheder i kattepine for at ansætte flygtninge

3F
Formand for 3F, Per Christensen. Foto:

Jysk er kommet i modvind på de sociale medier, efter at 3F har kritiseret detailkæden for at ansætte flygtninge i stedet for ledige danskere. Flere virksomheder frygter lignende shitstorm.

Mens regeringen opfordrer det danske erhvervsliv til at integrere flygtninge ved at sætte dem i arbejde, udspiller der sig en anden kamp på arbejdsmarkedet.

Landets største fagforening 3F kritiserer nu Lars Larsens detailkæde, Jysk, for at ansætte flygtninge i gratis virksomhedspraktik på Jysks lager ved Horsens i stedet for ledige danskere med overenskomster. Det skriver Jyllands-Posten.

»Det er stærkt betænkeligt, hvis man ser på hele flygtningesituationen ud fra en værdikamp og vælger at skubbe rigtig mange helt almindelige ansøgere til side for alene at ansætte flygtninge. Virksomhederne skal være rummelige, men ikke for enhver pris,« siger formand Per Christensen til avisen.

3F logo

Han understreger, at 3F vil modarbejde alle virksomheder, der forsøger at ødelægge den danske model.

Kritikken fra 3F har fået flere til at kritisere Jysk på Facebook. En bruger skriver blandt andet, at »hvis dansk arbejdskraft vælges fra, gør vores indkøb også«. En anden bruger opfordrer »alle til at boykotte JYSK, fordi de kun vil ansætte flygtninge og ikke danskere.«

Jysk siger til Jyllands Posten, at ansættelsen af flygtningene er en del af Horsens Kommunes opkvalificering af flygtninge. Det er job, som virksomheden ellers ikke vil ansætte andre i.

Hele kritikken har fået kæden til at overveje, om det er det værd at ansætte flygtninge, hvis man skal trækkes igennem en shitstorm. Også IKEA Danmark er bekymret for, at få befolkningen mod sig for at ansætte flygtninge på særlige ordninger.

Entreprenørvirksomheden NCC har også fået kritik for at ansætte flygtninge. Men samfundsopgaven er så stor, at man må have modet til at tage opgaven, lyder det blandt andet fra direktør for Business Support, Peter Johansen.

15BUSflygtning2015a.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen