Berlingske Business

Udgift til danske arbejdstimer er højere end EU-gennemsnit

Billede
Arbejdsomkostninger i den private sektor i Danmark steg 1,5 procent per time i andet kvartal i år sammenlignet med samme periode året før. Foto:

Når danske arbejdsgivere lægger udgifterne til deres ansatte sammen, så kan de konstatere, at omkostningerne stiger hurtigere end gennemsnittet i EU.

Arbejdsomkostninger i den private sektor i Danmark steg 1,5 procent per time i andet kvartal i år sammenlignet med samme periode året før.

I de 28 EU-medlemslande tilsammen var stigningen i samme periode på 1,3 procent, viser opgørelse fra Danmarks Statistik.

Arbejdsomkostningerne er arbejdsgivernes udgifter til løn, pensionsopsparinger og øvrige arbejdsomkostninger som for eksempel bidrag til offentlige kasser.

Arbejdsomkostningerne stiger mest i USA, hvor de er steget 2,4 procent i den private sektor sammenlignet med samme periode året før.

Billede

Til gengæld stiger omkostningerne per arbejdstime ikke hurtigere i Danmark end i nogle af de lande, som vi har den største samhandel med - Sverige og Storbritannien.

I andet kvartal steg arbejdsomkostningerne henholdsvis 3,2 procent i Sverige og 2,1 procent i Storbritannien.

Tyske arbejdsomkostninger stiger i nogenlunde samme takt som de danske. I Tyskland steg arbejdsomkostningerne i andet kvartal 1,8 procent - 0,3 procentpoint højere end stigningen i Danmark.

Billede

Andre steder i EU er omkostningerne per arbejdstime på vej i vejret i et mere hastigt tempo. I Letland steg omkostningerne per arbejdstime hele 11,1 procent, mens den steg 10 procent i Rumænien og 7,8 i Litauen.

Omvendt faldt omkostningerne i flere lande - mest i Finland med minus på 1,6 procent, mens det var minus på 1,4 for Italien.

Jørn Neergaard Larsen (V)

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen