Berlingske Business

Tysk fagforening gennemtrumfer 28 timers arbejdsuge

GERMANY-SALARY-EMPLOYMENT-INDUSTRY-METAL-UNION-LABOUR
Tyske virksomheder og landets største fagforening, IG Metall, er blevet enige om en række tiltag, der blandt andet reducerer den ugentlige arbejdstid fra 35 timer til 28 timer samt tilbyder ansatte i den industrielle sektor lønforhøjelser på 4,3 pct. fra april og 27 måneder frem. Foto:

Tyske virksomheder og landets største fagforening, IG Metall, er blevet enige om en række tiltag, der blandt andet reducerer den ugentlige arbejdstid fra 35 timer til 28 timer samt tilbyder ansatte i den industrielle sektor lønforhøjelser på 4,3 pct. fra april og 27 måneder frem.

Ifølge eksperter er aftalen et udtryk for en ny mentalitet i det tyske erhvervsliv, der i højere grad afspejler den yngre generations krav om balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Det skriver Financial Times.

IG Metalls lobbyister har efter intense forhandlinger med trusler om strejker formået at lande en aftale med erhvervsorganisationen Südwestmetall, der repræsenterer nogle af Tysklands største virksomheder. Fremover kan tyske industriarbejdere få mere tid til at pleje privatlivet uden betydelig lønnedgang.

»Flere og flere mennesker gennemgår perioder i deres liv, hvor behovet for at arbejde er mindre. Det kan eksempelvis opstå i forbindelse med pasning af ældre familiemedlemmer, sabbatår eller orlov,« siger Hanna Schwander, professor i offentlig administration ved Hertie School of Governance i Berlin, til Financial Times.

GERMANY LABOR WARNING STRIKE IG METALL

Ud over mere tid til andre aktiviteter, vil knap 1 mio. tyske arbejdere i Baden-Württemberg, der blandt andet huser Daimler og Bosch, se frem til en lønforhøjelse over en periode på to år.

Derudover får arbejdere tildelt otte ekstra fridage, hvoraf mindst to skal være betalt af arbejdsgiveren. I bytte for den aftale indgik IG Metalls et kompromis, der gør det muligt for selskaber at udbyde kontrakter på 40 timer om ugen i travle perioder.

pix-Facebook/WhatsApp

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen