Berlingske Business

Tre ud af fire HKere i det private arbejder over

hk
En stor del af HK/Privats medlemmer arbejder over en eller flere gange om ugen, viser undersøgelse. Det virker lidt bizart, mener faglig chef i fagforbundet.

En stor del af HK/Privats medlemmer arbejder over en eller flere gange om ugen, viser undersøgelse. Det virker lidt bizart, mener faglig chef i fagforbundet.

Juletiden nærmer sig, og for en stor del af danskerne er det en kærkommen mulighed for familietid og afstresning. Især for en stor del af medlemmerne i fagforeningen HK/Privat er julefreden tiltrængt, hvor tre ud af fire oplever at have overarbejde, hvoraf 37 procent af disse arbejder over en eller flere gange om ugen. Det viser en undersøgelse lavet af Epinion for fagforeningen.

22BUSSimonsen.jpg

»Jeg synes, at det er mange, som så ofte har overarbejde. Set fra den positive side viser det, at HKerne er fleksible, når der er brug for det. Men set fra en samfundsmæssig synsvinkel virker det også lidt bizart, så længe vi har så mange ledige i Danmark, og når så mange rammes af stress,« siger faglig chef i HK/Privat, Jesper Schmidt Sørensen.

Han understreger, at der juridisk ikke er noget, der forhindrer en chef i at bede om overarbejde, da den eneste regel på området er, at arbejdet ikke må overskride 48 timer ugentligt i en periode på fire måneder.

Ikke desto mindre skal en ledelse altid sørge for at at begrænse overarbejde mest muligt.

a

»Hvis virksomheden ikke bestræber sig på at undgå overarbejde ved at have tilstrækkeligt mange ansatte, så må vi sige, at det er et brud på overenskomsten,« siger Jesper Schmidt Sørensen og tilføjer, at kompensation for overarbejde kræver en overenskomst:

»Det kan løbe op i rigtig mange timers overarbejde, og derfor er det ekstra vigtigt at have en overenskomst. For har du ikke en overenskomst, er du ikke sikker på at kunne afspadsere eller få betaling for overarbejdet.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen