Berlingske Business
15:59General Electrics falder til laveste niveau i fire år

Topledere afviser øremærket barsel til mænd

Billede
Nicolai Gjøg er far og på barsel. Foto:

56 pct. af danskerne ønsker ­tvungen barsel til mænd, viser Gallup­-undersøgelse.

Topcheferne for Danmarks største virksomheder er dybt uenige med danskerne om øremærket barsel til mænd. Et stort flertal af topdirektørerne af­viser det, mens et noget mindre flertal af danskerne siger ja tak.

Debatten om barsel til mænd blussede op, da en af Danmarks kendteste erhvervskvinder, tidligere Tryg-direktør Stine Bosse, inden sommerferien gjorde sig til talsmand for, at en del af barselsorloven skal øremærkes mænd, så ­fædrene tvinges til at tage en del af ­orloven.

»Barselsorloven bør deles af far og mor, så startpositionen som forælder bliver ens for kønnene. Kvinder får ­typisk to børn, og to år er rigtigt lang tid at være uden for arbejdsliv og karriere. Det betyder, at det kan være uoverstigeligt svært at komme tilbage til jobbet. Mange kvinder fristes til at hoppe ned i gryden og gå ned i tid for at prioritere hjemmet frem for at genoptage karrieren. Derfor bør forældrene dele barselsorloven mellem sig,« sagde hun for nylig med en voldsom debat på de sociale medier til følge.

Billede

Hen over sommeren har Berlingske spurgt avisens Toplederpanel, som omfatter direktører fra landets allerstørste virksomheder, om deres holdning til øremærket barsel til far. Og den er klar, nemlig et rungende nej. 80 pct. siger nej til at ­gribe ind i, hvordan forældre fordeler barslen mellem sig.

Den almindelige dansker ser imidlertid helt anderledes på det. I en Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske i juli svarer 56 pct. af danskerne ja til at øremærke 12 ud af samlet 52 ugers barsel til mænd.

Men mange danskere frygter, at det vil have en negativ effekt på en mands karriere, hvis han vælger at tage 12 ugers barsel. 25 pct. er bange for, at det vil få en negativ effekt, mens kun 14 pct. mener, at det vil have en positiv effekt.

Økonomiprofessor Nina Smidth har tidligere advaret om, at fædre risikerer at blive opfattet som en blød mand og blive straffet, hvis de holder barsel. Derfor er hun fortaler for øremærket barsel til mænd, så en del af orloven reserveres til far, men bortfalder, hvis han ikke bruger den.

»Det vil løfte noget af byrden væk fra fars skuldre, så han ikke straffes eller signalerer, at han er en blød karl, hvis han vælger at gå på orlov,« mener hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen