Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Stort nej til overenskomsten fra LOs største medlem

3F
3F formand Per Christensen kan konstatere, at 60 procent af hans medllemer sagde nej til overenskomsten. Det er på trods af, at hovedbestyrelsen i 3F anbefalede et ja til overenskomsten. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016) Foto:

De ufaglærte i 3F, der er LOs største forbund, har klart stemt nej til den nye overenskomst.

LO og Dansk Arbejdsgiverforening har i dag vedtaget en ny overenskomst for 500.000 ansatte i det private, men det er bestemt ikke alle LO-medlemmer, som er tilfredse med indholdet.

Således har fire medlemsforbund i LO sagt nej til aftalen: Det gælder det mindste forbund, Dansk Jernbaneforbund, Malerforbundet, Fødevareforbundet NNF og - ikke mindst - LO langt største medlem: 3F.

Afstemningsresultat for overenskomst 2017 fremlægges

Med sine 183.133 medlemmer er 3F omkring dobbelt så stor som det næstestørstemedlem i LO, og blandt 3Fs medlemmer har kun 40,1 pct. stemt for aftalen. Dermed er lige knap hvert sjette medlem af forbundet imod den nye overenskomst. Det er sket på trods af, at størstedelen af hovedbestyrelsen i 3F anbefalede et ja til overenskomsten.

3Fs nej til afftalen har vejet tungt, men overenskomsten kommer alligevel igennem - ikke mindste fordi de to andre store forbund, HK Privat og Dansk Metal, har stemt overvældende for den nye aftale

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen