Berlingske Business

Søfolk taber sag om nettoløn

GERMANY BUSINESS SHIPYARD TAKEOVER
Foto:

Søfolks nettoløn skal ikke automatisk reguleres, når skatteforholdene i Danmark ændres. Det har Østre Landsret afgjort torsdag. Dermed giver retten DFDS og Danmarks Rederiforening medhold i en omfattende retssag, anlagt af Søfartens Ledere.

Det lykkedes ikke for søfolkene under Søfartens Ledere at få Østre Landsret til at pålægge rederierne at løfte nettolønnen, når resten af befolkningen får skattelettelser.

dfds

I retssagen, der netop er blevet afgjort, krævede Søfartens Ledere, at to medarbejdere, der var ansat under den såkaldte DIS – nettolønsordning, havde krav på en automatisk lønregulering, som følge af skatteomlægningerne i 2010. Her sænkede folketinget skatten på arbejdsindkomst for almindeligt lønnede danskere, og Søfartens Ledere ønskede derfor en tilsvarende automatisk lønstigning for deres medlemmer.

Men Østre Landsret gav DFDS og Danmarks Rederiforening medhold i, at en sådan automatik ikke findes – og at diskussioner om lønforhold skal håndteres i overenskomstforhandlinger og følge de almindelige arbejdsretslige regler.

03BUSFRANCE-PORTSSTRIKE.jpg

Danmarks Rederiforening er tilfredse med dommen, men ser ingen grund til at juble:

»Vi har fra starten sagt, at denne sag hører til på forhandlingsbordet, når vi diskuterer løn og overenskomster, og ikke i en civil retssal. Sagen har kørt siden 2010, og den har skabt usikkerhed og bekymring i et erhverv, der først og fremmest har brug for ro og tryghed. Selvfølgelig er vi tilfredse med at få medhold i sagen, men for os er det vigtigere at få skabt ro og tryghed for både de ansatte og for rederierne,« siger direktør, Anne Windfeldt Trolle, Danmarks Rederiforening.

FRANCE-PORTS/STRIKE

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen