Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Sådan kommer du til corporate finance-toppen

Billede
Jakob Lindegaard, der arbejder hos SEB Banken i corporate finance, har en sparsom fritid. Den bliver bl.a. brugt på at se fodbold, være sammen med kæresten, venner og familie, og så er der vist heller ikke tid til mere, fortæller han.(Foto: Thomas Lekfeldt)

Corporate finance er store transaktioner, store hemmeligheder og små individer. Hvis du vil gøre karriere inden for branchen, skal du kunne sætte dit ego til side og levere en holdindsats.

Velkendte rillede, hvide kopper med tilhørende underkop, skinnende Bernadotte-termokander, Summerbird-chokolader i alle tre nuancer, teposer fra den kongelige hofleverandør og kildevand på glasflasker. Den opdækning møder os, da vi skal interviewe en af SEB Banks unge talenter, der arbejder med salg og køb af virksomheder. Corporate finance. Men vi kommer ikke ind i deres lokaler, dertil er forretningshemmelighederne for store – for mange.

»Udefra ser vores verden måske poleret ud, men der en uformel jargon på kontoret. Vi gør ikke honnør, når vi møder chefen på gangen,« fortæller 28-årige Jakob Lindegaard, der begyndte som analyst i coporate finance hos SEB i november 2015.

Første arbejdsdag blev Jakob Lindegaard kastet ind i et stort team, hvor der var møde samme dag ved det store langbord.

BM

»Man lærer enormt meget ved at sidde sammen med nogle, der har mange års erfaring,« siger han med ret ryg.

Én vej – det er op

Jakob Lindegaards hverdagsuniform er mørke jakkesæt, nystrøgede skjorter med et slips til. Nogle fredage har hverdagsuniformen dog været mere afslappet, selv om en drillende kommentar fra resten af afdelingen er at forvente. Han har en bachelor i HA Almen og en kandidat i Applied Economics and Finance – begge fra CBS. Men han er ikke færdig med at uddanne sig, omend fuldtidsjobbet er scoret. Hans mange arbejdstimer bliver suppleret med et uddannelses- og læringsforløb, der skal hjælpe ham til at blive bedre og virke som springbræt til næste niveau og titel.

»Det er både teoretiske og lavpraktiske ting såsom tips til Excel. Når man kommer højere op bliver det færre maskinrumsting. I stedet lærer vi eksempelvis teknikker til den gode præsentation og forhandling,« uddyber han.

I alt har Jakob Lindegaard mulighed for at betræde fire trin. Til hvert trin er der tilrettelagt undervisning, og trinene er nogle, de også bruger hos udenlandske investeringsbanker som Goldman Sachs og JP Morgan. Titelsystemet er med til at give kunderne et billede af, hvor meget erfaring man har og ikke mindst, hvad de kan forvente, at man mestrer, forklarer Steffen Søeborg, der er managing director i corporate finance i SEB Banken.

»Vi føler på ingen måde, at vi er rigide i vores struktur. Det er mere et spørgsmål om, at folk skal tilegne sig de rette kompetencer i deres karriereforløb,« siger han og understreger betydningen af at løfte opgaven sammen:

»Folk løber ikke rundt og slår hinanden i hovedet med deres titler. Vi er et lille team på 15, og folk må løfte i flok for at levere det, vi skal,« fastslår han.

akademikere

Ligesom Jakob Lindegaard begynder alle nye som analytikere, og efter tre år er der mulighed for at blive forfremmet til associate. Tre år til og man er vice president, og for enden af titelstigen ligger managing director, som nogle har mulighed for at kvalificere sig til. Struktur er det gyldne værktøj i branchen.

Men hvad sker der med dem, som ikke får ny titel efter to til tre år?

»Hvis man ikke bliver forfremmet, er det typisk, fordi man ikke har det, der skal til, eller ikke brænder nok for det. Og så finder man noget andet at lave,« siger Steffen Søeborg.

Fejlrekrutteringer er hændt, men det er et sjældent syn hos dem, understreger han.

Billede

Pres er positivt

Resultatorienterede opgaver, mange arbejdstimer, vigtige hemmeligheder, dedikation. Det er hverdagen for Jakob Lindegaard og mange andre i branchen, forklarer Frederik Luel, chefkonsulent i DJØFs Karriere og Erhverv. Det kan lyde som en branche, hvor presset ligger tungt på de nyuddannede skuldre for udefrakommende.

»Vores medlemmer oplever generelt set ikke højt tempo som negativt. De vil gerne performe og bidrage til noget, der er større end dem selv,« uddyber han og fortsætter:

»De vil gerne udvikle sig på bundlinjen. De ved godt, at mulighederne kommer til dem, der skaber gode resultater«.

For Jakob Lindegaard er det også tydeligt at spore, at hans ambition er at komme højere op i hierarkiet.

»Lige nu er jeg i maskinrummet med de andre nyuddannede. Men med tiden kunne det være fedt at få mere kundeansvar,« siger han.

Han ved dog godt, at det tager tid. Men han er sikker på, at når passionen er der, og man leverer noget godt, skal det nok komme fortæller han i et roligt stemmeleje.

xx

Det skal være de rigtige kandidater

»Man skal ikke bilde sig selv ind, at det er et roligt arbejde. Det kræver meget af en. Man bliver nødt til at tilsidesætte nogle ting og have en overbærende hjemmefront,« fortæller analytiker Jakob Lindegaard.

Oftest er det studentermedhjælpere, som de fastansætter hos SEB i Danmark, for de kender branchen, og branchen dem.

Det er vigtigt, at det er folk, der har ambition, vilje og lyst til at gå hele vejen.

Billede

»Vi vælger nogle, der brænder for det og siger, det her vil vi. Til forskel fra at lave det i et par år og så ville videre til noget andet,« siger Steffen Søeborg og tilføjer:

»En god corporate finance-ansat skal være analytisk og teoretisk velfunderet. Værktøjskassen skal være i orden, men du skal også være en god købmand både til at præsentere og forhandle«.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen