Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Så dårlige er nyuddannede til at skrive ansøgninger

jobansøgning
Overskrift
Foto:
 

Det kræver mere end kompetencer og fine karakter­gennemsnit at lande drømmejobbet. En god ansøgning er førstehåndsindtrykket, men det har især nyuddannede dårligt fat på, lyder det fra erhvervslivet.

Selv med det rette CV og gode anbefalinger kan det være svært for nyuddannede at sparke døren ind hos drømmevirksom­heden, hvis jobansøgningen er dårlig. Det er den desværre i mange tilfælde, lyder det fra erhvervslivet.

Netvirksomheden Ekspertvalg.dk, der sammenligner leverandørpriser for virksomheder på alt fra kaffeautomater til inkasso, modtager årligt 500-600 jobansøgninger.

For sjuskede

De oplever, at kandidater generelt skal stramme op, når det kommer til formuleringen af jobansøgninger, men især nyuddannedes ansøgninger er en udfordring, fortæller kommunikationskoordinator Rasmus Hultquist Nielsen. Han har primært ansvaret for at ansætte studentermedhjælpere, studerende i projektforløb og nyuddannede inden for bl.a. marketing eller IT.

»De er simpelthen for sjuskede. Det virker ikke, som om de har lagt særligt meget tid i ansøgningen,« siger han og peger på flere problemer ved ansøgningerne, også når man ser bort fra dem, der udelukkende bliver sendt som følge af jobcentrenes krav til ledige.

24BUSAnders-kristian-S-rens.jpg

Dansk Industri, DI, oplever også fejl og sløseri i ansøgninger. Det fortæller underdirektør Charlotte Rønhof:

»Der er mange gode ansøgninger, men vi får også ansøgninger, hvor man tænker, at kandidaten kunne have gjort sig mere umage. Derudover er der ansøgninger, som er smækfyldt med grammatiske fejl. Det sender et signal om, at man faktisk ikke er særlig god til at skrive eller ikke har ulejliget sig med at få andre øjne på ansøgningen.«

TV: Skal du søge job? Her er et par tips til ansøgningen

 

Students in the library

Inspiration på nettet

Chefkonsulent i Djøf Thomas Kantsø fortæller, at fagforbundet får »et hav af henvendelser« hver dag fra jobsøgende medlemmer, der ønsker sparring om CV og ansøgning.

»Især for nyuddannede er det en ny oplevelse at skrive ansøgninger. Derfor har vi lavet eksempler på nettet, som kandidaterne kan bruge som inspiration, for det er svært at skrive ansøgninger,« siger han men tilføjer, at virksomhederne også kan gøre deres til at gøre processen lettere.

»Det kan være svært at afkode, hvad der står i stillingsopslaget. Der er en tendens til, at virksomheder skriver mange af de samme ord igen og igen. Vores medlemmer er ofte i tvivl om, hvad det helt konkret er, virksomhederne efterspørger, når de bruger buzzwords som »robust«,« siger han. Samtidig skal virksomhederne ikke være bange for at skrive konkrete arbejdsopgaver, som medarbejderen skal varetage, for det skaber klarhed over, hvordan man skal rette sine kompetencer mod netop det job.

Billede

Små detaljer er afgørende

Rasmus Hultquist Nielsen fra Ekspertvalg.dk er enig i, at sparring om ansøgninger er en god idé.

»Det virker ofte, som om at det er en standardansøgning, der bliver sendt ud til den samme stilling i forskellige virksomheder. Når de ikke engang har skrevet vores firmanavn i ansøgningen, har jeg svært ved at se, hvordan den kan være målrettet os,« siger han med henvisning til standardformuleringen »jeres virksomhed«.

Derudover er kandidatens kompetencer ofte oplistet uden at være forkuseret specifikt mod Ekspertvalg.dk.

»Selv om man har et hav af kompetencer, er det vigtigt at vælge et par ud, som retter sig specifikt mod vores stillingsopslag.

Fejl og mangler i jobansøgningen er som regel ensbetydende med, at kandidater ikke bliver valgt ud til samtale, siger Rasmus Hult­quist Nielsen, for det er de helt små detaljer i ansøgningen, der er afgørende for, om han kalder folk til samtale.

09BUS20160808-175748-4-1808.jpg

Usikre på kompetencer

Karriererådgiver og ejer af firmaet intojob.dk, der yder karriererådgivning til både private kunder og virksomheder, Anne Marie Valentin, har spurgt samtlige af sine kunder om, hvad de finder udfordrende ved at skrive ansøgninger.

»Kandidaterne er dårlige til at beskrive det problem, de skal løse hos arbejdsgiveren, og forklare, hvorfor netop deres kompetencer er de rette til jobbet. Den historie, de i virkeligheden skal fortælle med en ansøgning, er de ikke gode til at fortælle,« siger Anne Marie Valentin.

Hun nævner også et helt grundlæggende problem for kandidaterne:

»De er usikre på egne kompetencer. Simpelthen på hvad de egentligt kan. Både som nyuddannede, men også hvis de har siddet i den samme stilling i 20 år. Det er vigtigt, at de er skarpe på det, for det er netop med deres kompetencer, at de skal overbevise virksomheden,« siger hun og tilføjer:

»Det er ikke altid den bedst kvalificerede kandidat, der får jobbet – det er den, der er bedst til at sælge sig selv.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen