Berlingske Business

Risgaard efter LO-fyringer: Jeg vil ryste posen

LO Kongres 2015
LO nye formand Lizette Risgaard Foto:

LOs nye formand Lizette Risgaard forstår ikke, hvorfor det kommer bag på iagttagere, at hun foretager en voldsom udskiftning i LOs ledelse, få dage efter hun er tiltrådt som formand.

En ny start kræver også fyringer. Derfor valgte Lizette Risgaard at foretage en brutal udskiftning af fire topmedarbejdere kun tre dage efter, hun overtog posten som LO-formand efter Harald Børsting. »Jeg vil dog understrege, at der er tale om medarbejdere, der har ydet en stor indsats for LO igennem en årrække«.

»Når det er sagt, er det vel ikke nogen overraskelse, at en ny ledelse ønsker at ryste posen og se på organisationen i huset med friske øjne,« skriver Lizette Risgaard i en pressemeddelelse.

Lizette Risgaard

Selvom LO-formanden selv ser det som forventelige afskedigelser, så kom det bag på mange, at den nye formand fyrede cheføkonom Jan Kæraa Rasmussen, sekretariatschef Finn Larsen, udviklingschef Morten Madsen og kommunikationschef Kenneth Thue Nielsen.

Den overraskende start mener Lizette Risgaard dog falder helt i tråd med hendes løfter fra valgkampen.

»Vi er ambitiøse på vegne af LO, og derfor skal vi også sætte det stærkest mulige hold for at sikre lønmodtagerne en stærk stemme. Det kan medlemmerne med god ret forvente af os som ny ledelse. Det er også dét, jeg signalerede i min valgkamp,« skriver hun i pressemeddelelsen.

28BUSPix-Lizette.jpg

Ifølge finans.dk har Lizette Risgaard allerede fundet de fire nye navne, der skal sættes ind på de tomme pladser i topledelsen. ?Det skulle dreje sig om den nye cheføkonom Allan Lyngsø Madsen, der sidder i samme stilling i Dansk Metal. Den nye sekretariatschef bliver Michael Jacobsen, hidtidig sekretariatschef i Akademikernes a-kasse, og Simon Pihl Sørensen, der skulle være udset en plads i LOs daglige ledelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen