Berlingske Business

Radikale: Jobcentre er dysfunktionelle

De Radikales arbejdsmarkedsordfører langer hårdt ud efter landets jobcentre, der lider under et stort papirvælde, som kvæler al initiativlyst.

Landets 91 kommunale jobcentre er dysfunktionelle, sløve og har alt for ringe fokus på at få arbejdsløse i arbejde. De er tynget af papirvælde, siger De Radikales arbejdsmarkedsordfører Nadeem Farooq (R) til Radio24syv.

»Beskæftigelsessystemet vil jeg kalde dysfunktionel, og indsatsen er sløv. Det er ikke en kritik af medarbejderne, men af det system, hvor der er alt for stor fokus på papirvælde for at leve op til nogle regler for at please Arbejdsmarkedsstyrelsen i stedet for, at man lokalt finder ud af i samarbejde med virksomhederne, hvordan man får ledige i arbejde,« siger Nadeem Farooq.

Kritikken kommer, efter at den tidligere SF-erhvervsminister Ole Sohn (SF) har kaldt jobcentrene for ubrugelige til at skaffe ledige i job.

Emnet ventes at blive ét af de helt store i Folketinget til efteråret. Regeringen har nedsat et udvalg med den tidligere socialdemokratiske skatteminister Carsten Koch (S) i spidsen, som til den tid skal komme med et bud på, hvordan man kan forbedre beskæftigelsesindsatsen for de arbejdsmarkedsparate. Men allerede nu tager De Radikale hul på diskussionen.

Nadeem Farooq taler om, at man skal have »gejsten tilbage« i jobcentrene, hvilket betyder, at man skal skære de overflødige regler væk, så der kun er regler for det mest nødvendige. Han vil ikke konkretisere hvilke nye instrumenter, man kan bruge, men Nadeem Farooq vil ikke afvise, at det kan være en økonomisk præmie til de jobcentre, der får ledige i job.

»Hvis vi skal sikre, at der bliver lagt mere vægt på resultater, må vi have et system, der tilskynder til at nå de resultater,« siger Nadeem Farooq til Radio24syv.

Udgifterne til beskæftigelsesindsatsen er på cirka 16 milliarder kroner årligt, og dermed ligger Danmark i top i den vestlige verdens økonomiske samarbejdsorganisation, OECD.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen