Berlingske Business

Porsche under pres: Ansatte vil ikke modtage mails uden for arbejdstiden

EUROZONE-INDUSTRIALOUTPUT/
I fremtiden slipper Porsches medarbejdere måske for at skulle svare på mails efter lukketid Foto:

E-mails i aftentimerne skal automatisk blive slettet for at værne om medarbejdernes fritid, lyder det fra overhovedet i Porsches magtfulde medarbejderudvalg.

Medarbejderne i Porsche skal ikke have arbejdsrelaterede mails i deres fritid – og al korrespondance mellem klokken syv om aftenen og seks om morgenen bør »returneres til afsenderen«.

Sådan lyder meldingen fra Uwe Hück, som er næstformand i Porsches bestyrelse og overhoved i den tyske bilfabrikants magtfulde Betriebsrat, der er en slags medarbejderudvalg og lokal fagforening i tyske virksomheder.

»At læse og besvare mails fra chefen i de ubetalte aftentimer øger stress – og det er ikke acceptabelt,« siger Uwe Hück ifølge Financial Times til det tyske nyhedsbureau DPA.

17BILHEDR-114845.jpg

Uwe Hücks idé er ikke ny eller revolutionerende i den tyske bilindustri.

Mastodonten Volkswagen blokerer allerede for medarbejdernes mails om aftenen og i weekenden, mens medarbejderne hos Daimler automatisk får slettet mails, de modtager, mens de er på ferie.

10BILHEDR-183649.jpg

De vandtætte skodder mellem arbejdet og privatliv er også en holdning, som falder i god jord hos sundhedsorganisationer og fagforeninger, som i stigende grad bekymrer sig over en arbejdskultur, hvor man altid skal være på og aldrig slipper telefonen.

Det skriver Financial Times.

10BILHEDR-112809.jpg

Det er endnu usikkert, om idéen vil blive til noget i Porsche.

En talsperson fra den tyske bilproducent siger ifølge Financial Times, at det er »en interessant idé, som vil blive diskuteret«, mens talsperson for Porsches medarbejderudvalg, Kai Bliesener, erklærede sig »sikker på, at det her vil blive en del af den nye kontrakt, vi forhandler med ledelsen næste år.

10BILHEDR-102931.jpg
10BILHEDR-103742.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen