Berlingske Business
17:42

Otte gode råd: Sådan får du mest ud af dit netværk

Man showing social network concept
Det handler om at blive opmærksom på, hvem man har omkring sig, hvad deres kompetencer er, hvad du kan bruge dem til og omvendt. Ret ofte er folk slet ikke bevidste om, hvilke ressourcer netværket repræsenterer, og hvordan man kan få aktiveret dem.

Dit netværk kan ikke blot hjælpe dig på vej til det næste drømmejob. Det har også enorm betydning for, hvor stor succes du har med dine daglige gøremål på arbejdspladsen, viser ny undersøgelse. Her får du ekspertens guide til god netværksadfærd, der kan give dig medvind på kontoret.

Netværk er en nødvendighed. Ikke bare for dig som person, medarbejder og leder på en moderne arbejdsplads, men i høj grad også for din virksomheds resultater.

Netværk

Derfor er det essentielt, at du arbejder aktivt med din egen netværksadfærd, hvis du vil have størst mulig succes på jobbet, lyder det fra chefkonsulent Christian Ahlefeldt-Laurvigen, der står bag en ny netværksundersøgelse fra DJØF.

Her får du en håndfuld af hans bedste råd til god netværksadfærd, der kan være med til både at styrke din faglighed, position på arbejdspladsen samt virksomhedens forretningsmæssige mål.

cv

OTTE GODE RÅD:


1. Kortlæg dit netværk og lav en netværksanalyse
»Vi oplever gang på gang, at folk får en aha-oplevelse, når de får kortlagt deres netværk. Det handler om at blive opmærksom på, hvem man har omkring sig, hvad deres kompetencer er, hvad du kan bruge dem til og omvendt. Ret ofte er folk slet ikke bevidste om, hvilke ressourcer netværket repræsenterer, og hvordan man kan få aktiveret dem. Det kan en netværksanalyse hjælpe med,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

2. Overvej, om det er personlige eller forretningsmæssige mål, der er på spil
»Ofte forveksler man virksomhedens mål med ens egne. Det giver dog god mening at skelne mellem de to, når du skal bruge dit netværk. Ens netværk har nemlig styrker og svagheder, afhængigt af hvad der er vigtigt for dig på et givent tidspunkt. Hvis man kommer ind i et nyt job, så er det meget ofte det forretningsmæssige, der fylder meget, og i mindre grad det personlige. Du skal simpelthen lykkes med nogle nye professionelle udfordringer, og derfor kan du med fordel trække på faglige sparringspartnere med viden indenfor det konkrete område. Omvendt er det måske, hvis det handler om personlige mål og udvikling, hvor man snarere har brug for støtte og sparring fra en anden type mennesker,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

Job

3. Husk, at gode netværksrelationer er gensidige
»Et godt netværk kræver symmetriske relationer, hvor der så at sige er en balance mellem at give og få. Det giver simpelthen en styrke ikke altid at være den, der giver svarene, men også sommetider at være den, der spørger om hjælp . Det skal man være opmærksom på, hvis man skal sikre sig et stærkt netværk,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

4. Etablér et varieret og mangfoldigt netværk
»Et stort netværk er ikke nødvendigvis et godt netværk. Det er kvaliteten af netværket, der er det afgørende, og her spiller mangfoldighed og alsidighed en stor rolle. Det kan være på tværs af afdelinger i organisationen, på tværs af niveauer eller med mennesker fra helt andre virksomheder, der kan bidrage med nye perspektiver og kompetencer. Jo højere, du kommer op i hierarkiet, desto vigtigere er det, at du søger ud af organisationen for at få ny viden eller sparring,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

job

5. Gå efter mennesker, der er positive og giver energi
»Det lyder helt banalt, men det er en væsentlig pointe, som også er underbygget af forskningen. Det interessante er, at positive mennesker opnår en centralitet og indflydelse i sociale netværk, som er fire gange så stor som andre, der ikke har de samme sociale kompetencer. Alene ved at kigge efter den slags mennesker og selv arbejde for at vise disse egenskaber, det gør, at man bliver mere attraktiv som samarbejdspartner i virksomheden,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

6. Sørg for at have mennesker omkring dig, der kan udfordre dig
»Du skal ikke kun have rygklappere i dit netværk. Det er enormt vigtigt også at have mennesker omkring dig, der kan udfordre dine beslutninger. Næste gang, du har brug for et godt råd, hvad så med at gå hen til den person, du ved, er uenig med dig? Det kan godt være, det er lidt bøvlet, og at personen er vildt irriterende, men du får formentlig en bedre løsning ud af det, end hvis du gik hen til ham, der er fuldstændig enig med dig,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

job

7. Opsøg arbejdsopgaver, hvor du kan møde nye kontakter
»Gode relationer skabes, når man arbejder. De bliver ikke skabt, hvis man bare sætter sig ned og bliver enige om, at nu skal man netværke. Det er i arbejdsprocessen, du ser, hvad andre kan, og hvad de kan bidrage med. Ikke når folk sidder og fortæller om deres gode sider og forsøger at et glansbillede af sig selv. Derfor er det en god idé at opsøge opgaver, hvor du kan møde nye mennesker og derigennem blive klog på deres kompetencer,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

8. Husk navne, stil gode spørgsmål og lyt opmærksomt
»Det lyder nemt, men det er vigtigt at kunne huske navne. Det handler også om at stille gode hv-spørgsmål og at lytte opmærksomt. En gensidig og udbytterig samtale, er en samtale, hvor man både giver og tager. Hvis man giver sig selv den opgave at lytte dobbelt så meget, som man taler, så er det en ret god indgangsvinkel til en stærk netværksrelation. Det er tit det, folk husker ved én. Folk husker ikke én, fordi man var god til at tale om sig selv, men fordi man var interesseret i dem, spurgte og lyttede,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

Peter Normark Sørensen, Head of Operations hos AP Møller Mærs

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen