Berlingske Business

Offentligt ansatte bruger fritid på at gøre jobbet godt nok

140404582.jpg
Foto: Iris.

Samvittighedsfulde offentligt ansatte bør belønnes ved kommende overenskomstforhandlinger, mener fagforbund.

Når en hjemmehjælper starter arbejdsdagen hos en ældre borger, sker det stadigt oftere, at medarbejderen allerede hjemmefra har haft arbejdscomputeren eller iPaden tændt for at orientere sig om dagens besøg.

Det fortæller forbundsformanden for de offentligt ansatte i FOA, Dennis Kristensen.

»Vi har rigtig mange, der arbejder over uden at få penge for det. Det er typisk forberedelse til besøg hos borgere, registrering og administration, der fylder,« siger han.

»Det er grundlæggende et udtryk for en enorm ansvarlighed hos de offentligt ansatte, og at der er skåret meget ind til benet,« siger Dennis Kristensen.

Tendensen er i tråd med konklusionen fra en undersøgelse fra Megafon blandt offentligt ansatte i 25 lønmodtagerorganisationer. I alt 2851 har svaret.

Lærerformand siger nej tak til fælles folkeskoleudspil flygtni

Omtrent hver anden svarer, at vedkommende bruger tid uden for arbejdstiden mindst hver uge for at sikre, at de kan løse deres arbejdsopgaver "i en ordentlig kvalitet".

Ud over FOA har blandt andet medlemmer fra Danmarks Lærerforening, HK Kommunal, Dansk Sygeplejeråd og Socialpædagogerne deltaget.

17 procent svarer, at de bruger tid uden for arbejdstiden hver måned. 19 procent svarer "sjældnere", mens det for ni procent aldrig sker.

Ifølge Dennis Kristensen er det et problem, hvis grænsen mellem arbejde og fritid flyder sammen for FOAs medlemmer.

»For det er deres løn ikke høj nok til at kompensere for,« siger han.

df

FOA vil tage problemstillingen med til forhandlingsbordet, når der skal forhandles overenskomster til foråret. Det samme vil formanden for Socialpædagogerne, Benny Andersen.

»Uden så engagerede ansatte var det mange steder ikke muligt at få en dagligdag til at hænge sammen. Det bør arbejdsgiverne anerkende,« siger han.

Hos Socialpædagogerne kan det for eksempel være en ansat, der tager med på tur, selv om vedkommende ikke helt kan nå hjem til fyraften. Eller bliver en halv time ekstra for at hjælpe kollegerne, når der skal lægges beboere i seng.

Hos arbejdsgiverne kan formanden for KL's løn og personaleudvalg, Michael Ziegler, ikke genkende billedet fra undersøgelsens konklusion.

»Det stemmer ikke med det billede, vi får i vores dialog med kommunerne, og vi har da heller ikke nogen sager om det.«

»Hvis der er medarbejdere, der har svært ved at nå deres opgaver inden for arbejdstid, er det noget, der skal drøftes lokalt med deres nærmeste leder,« siger Michael Ziegler i en skriftlig kommentar.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen