Berlingske Business

Østjyske fritidsjob bryder regler

Fagbevægelsens Jobpatrulje har taget hul på sommerens rundtur. Sidste år blev der konstateret mange brud på reglerne i Østjylland.

Ingen pauser, for tunge løft og ingen løn under sygdom, skriver metroxpress.

Det er ifølge en rapport fra fagbevægelsens såkaldte Jobpatrulje den virkelighed, som mange af de unge, som knokler i fritidsjob sommeren over, risikerer at møde.

Værst står det ifølge rapporten til i Østjylland, hvor 87 procent af de unge mellem 13 og 18 år i 2014 havde et fritidsjob, hvor reglerne ikke blev overholdt.

Rasmus Jakobsen, der er koordinator for dette års Jobpatrulje, som startede mandag, mener, de unge finder sig i for meget.

»Der er mange unge studerende i Østjylland, og efterspørgslen på job er hård – derfor finder folk sig måske i mere. Det er alle regler, der brydes. Noget kan være, at man arbejder en time for meget, andet, at man ikke får løn under sygdom,« forklarer han.

I en dagligvarebutik i Hobro mødte Jobpatruljen sidste år en pige, der havde fået et piskesmæld, efter hun var kommet til at vælte en palle med frossent kød.

»Arbejdsgiveren ville ikke give løn under sygdom og mente, at hun kunne komme på job efter en uge – det var det voldsomste eksempel,« fortæller han.

Mange får derfor en sur start på arbejdsmarkedet, fordi de ikke kender deres rettigheder.

»Mange er ikke klar over, at der ikke er en lovbestemt mindsteløn. Man kan i princippet få 10 Haribo-poser i timen som sin løn, hvis man ikke er opmærksom,« siger han.

Jobpatruljen forventer at snakke med 500 østjyske ungarbejdere frem til begyndelsen af august.

BNB

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen