Berlingske Business

Nu vil curlingforældre med til børnenes jobsamtaler

pix-ung arbejder
Curlingforældre forsøger at bane en fri vej ind på arbejdsmarkedet for deres voksne børn.  Foto:

Forældre fejer på livet løs for at bane en vej uden forhindringer for deres børn. Virksomheder fortæller om forældre, der blandt andet vil med deres voksne børn til ansættelsessamtalen.

De har banet vejen for dem i børnehaven, skolen og på universitetet, og nu vil curlingforældre også feje vejen fri for forhindringer, når deres voksne børn skal ud på arbejdsmarkedet.

Det skriver Ugebrevet A4.

Danske virksomheder melder ifølge mediet om forældre, som dels søger stillinger for deres børn, dels ønsker at deltage til ansættelsessamtaler og løbende forhandler arbejdsvilkår på deres voksne børn vegne. Det giver helt nye udfordringer til ledelsen, som i stigende grad må bede forældrene om at lade de voksne børn selv tage ansvar for deres ansættelse.

19BUSKok.jpg


Matas er en af de virksomheder, hvor man har erfaring med curlingforældrene.

»Vi får forespørgsler fra butikschefer om, hvordan de skal håndtere situationen, når de har søgt elever, og den ene forælder møder op til samtale. Og der er vores holdning, at forældrene da gerne må vise interesse, men det vil under alle omstændigheder være den enkelte unge over 18, vi kommunikerer med,« siger Henrik F. Therkildsen, souschef i Matas' HR-afdeling, til Ugebrevet A4.

Også hos McDonalds oplever man forældre, som blandt andet søger job i burgerkæden på deres børns vegne.

»Vi skal ind imellem ind og sige til forældrene, at den unge selv skal tage ansvar, og at forældre skal lade dem klare arbejdet selv,« siger HR-direktør i McDonalds Lise-Lotte Helms-Olesen.

Ifølge Rikke B. Ørum, chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv, er man også hos arbejdsgiverorganisationen opmærksom på, at udfordringerne for arbejdsgiverne har ændret karakter i takt med, at curling-generationen er kommet ind på arbejdsmarkedet. 

»Vi står med unge, der har det svært i forhold til modgang og problemer. Hvis man er vant til, at andre har løst éns problemer og hele tiden er gået foran og har banet vejen, så har man færre redskaber til at løse problemer, når man møder dem. Og når ting er kommet let, er det svært pludselig at skulle knokle for noget,« forklarer hun.

Ugebrevet A4 blev frem til april i år udgivet af LO, Landsorganisationen i Danmark, men er i dag en del af medieselskabet Avisen.dk.


Ingrid Stage

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen