Berlingske Business

Nestlé tilbyder 20.000 nye job til Europas unge

pix-nestle
Selvom Nestlé forsøger at hjælpe europas ledige unge, så skal flere virksomheder hoppe med på bølgen før det batter. Foto:

Nestlé vil tilbyde 20.000 job til Europas unge arbejdsløse. Men det er ikke noget, der vil redde Europa ud af arbejdsløsheden, mener arbejdsmarkedsforsker.

Arbejdsløsheden i Europa er stadig et voldsomt problem. Nestlé vil nu gå aktivt ind i kampen for at skaffe flere jobs til de unge arbejdsløse. Inden 2016 vil virksomheden oprette 20.000 job og praktikpladser i Europa - rettet mod de unge.

»Det er selvfølgelig for at støtte ungdommen. Men det er også for at opbygge virksomheden til fremtiden. For at få folk ind og træne og udvikle dem, så de kan være en del af virksomheden i et langstrakt perspektiv,« siger Peter Svensson, direktør for Nestlé i Norden.

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Per Kongshøj Madsen er de 20.000 job et meget lille tal, hvis man holder det op imod de cirka 5,5 mio. arbejdsløse unge i Europa. Det er ikke noget, der redder Europas unge ud af krisen, men han mener, at det er et positivt initiativ.

»Hvis Nestlé bliver en virksomhed, der danner skole og kan være inspiration for andre virksomheder, så kan det begynde at hjælpe på det«, siger han.

Nestlé vil både fokusere på de unge, der mangler job, og dem der mangler elev- og praktikpladser. Det sidste er ifølge Per Kongshøj Madsen især et initiativ, der vil gavne Europas unge.

»Det er vigtigt, at virksomheder åbner sig op i forhold til unge og deres uddannelse. Det er er jo det, der er den varme diskussion i Europa - at man skal ændre uddannelsessystemerne i en retning mod mere samarbejde med virksomhederne på arbejdsmarkedet. Det er et vigtigt perspektiv,« siger han og forklarer, at i de lande i Europa, der har et vekseluddannelsessystem, med kombination af uddannelse og praktik, der klarer de unge sig bedre.

Det er ikke noget nyt, at man ser virksomheder fokusere på social ansvarlighed i deres tiltag. Per Kongshøj Madsen nævner IKEA, som har brandet sig på mangfoldighed. Og branding-delen er også en af grundene til, at social ansvarlighed har været et varmt emne de seneste år - og er det hos Nestlé nu.

»Der kan være et reelt ønske om at gøre verden bedre, men der er jo også den anden behagelige omstændighed, at virksomheden får positiv branding. Det her er selvfølgelig noget, der giver Nestlé en god og fornuftig omtale. Men det ene udelukker ikke det andet,« siger han.

De 20.000 job, som Nestlé vil oprette, skal efter planen ikke erstatte selskabets almindelige ansættelser.

»Det betyder ikke, at vi ikke også udover det vil tilbyde job til folk med mange års erfaring. Men det her initiativ fokuserer på ungdommen i forlængelse af den situation, Europa er i,« forklarer Peter Svensson, direktør for Nestlé i Norden.

Nestlé ved endnu ikke, hvordan de 20.000 job kommer til at fordele sig i de europæiske lande. Det diskuteres stadig, og virksomheden vil først beslutte det i efteråret eller i begyndelsen af det nye år. Ifølge Peter Svensson, er det dog besluttet, at Norden får tildelt cirka 100 job. Selskabet har lige nu 100.000 medarbejdere placeret i Europa ud af deres i alt 340.000 ansatte på verdensplan.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen