Berlingske Business

Morten Kabell skaber panderynker i erhvervslivet

21BUSMorten-kabell.jpg
Enhedslistens Morten Kabell fejrede sin nyvundne borgmesterpost til valgfest på Søpavillonen i København. Det er dog ikke alle, der ser frem til det. Virksomheder frygter, at det fremover bliver endnu vanskeligere at komme frem i København som bilist. Foto: Linda Kastrup

Enhedslistens erobring af teknik- og miljøborgmesterposten skaber stor bekymring blandt københavnske virksomheder. De frygter endnu vanskeligere trafik- og parkeringsforhold.

Medarbejderne bliver forsinket af de endeløse bilkøer og manglen på parkeringspladser. Det er besværligt for kunderne at komme til møder. Og leverandører har svært ved at bringe varer ud.

Softwarevirksomheden Image House i Indre By opfatter dårlige trafik- og p-forhold som en kæmpe udfordring, og med Enhedslistens Morten Kabell som ny teknik- og miljøborgmester frygter virksomhedens adm. direktør, Hans Steenberg, nu, at det fremover bliver endnu vanskeligere at komme til og fra virksomheden.

»Jeg synes, at det er vældigt bekymrende, at Enhedslisten får teknik- og miljøborgmesterposten i København. Manglende fremkommelighed og elendige p-forhold er i forvejen et kæmpe problem. Det er direkte trist med et bilfjendtligt parti på teknik- og miljøborgmesterposten,« siger han.

Image House laver software- og billedanalyseprogrammer og handler med hardware som eksempelvis kameraer. Ifølge Hans Steenberg er det et stort problem, at biler ikke længere kan aflevere varer i hovedparten af dagtimerne. Nye regler betyder, at der er standsningsforbud for biler i Store Kannikestræde, hvor virksomheden har til huse, efter kl. 11.00 om formiddagen. Men de generelle problemer med manglende fremkommelighed i hovedstaden er en endnu større udfordring.

»De vanskelige forhold for bilister fører til et direkte tab af omsætning, for det betyder, at vores medarbejdere, der f.eks. skal hente børn, bliver nødt til at tage fra arbejde tidligere end ellers. Man kan nu frygte, at der kommer endnu flere ensrettede gader og lukkede veje,« siger Hans Steenberg.

21BUSkommunalvalg2013.jpg

Image House-direktøren står langtfra alene med sin bekymring, for mange københavnske virksomheder, som Berlingske Business har talt med, frygter, at bilisterne vil blive taberne, når Enhedslistens Morten Kabell indtager teknik- og miljøborgmesterposten. Partiet er bl.a. gået til valg med sloganet »Bilerne Bagerst« og er samtidig kendt for at kæmpe for færre p-pladser i København.

Formand for Københavns Snedkerlaug Niels Roth, der også ejer en møbelvirksomhed, mener, at det allerede i dag »ikke er til at komme frem med bil i byen og være konkurrencedygtig, når p-afgifterne er så høje«.

»Hvis der nu kommer mere bøvl, vil virksomhederne nok droppe at byde på opgaverne. Vi har foreslået at lave en særlig leverandørparkering, men indtil videre er der ikke sket noget. Man kan jo godt spørge, om det bliver bedre med Enhedslisten ved roret,« siger han.

For nylig har en omfattende rundspørge fra Berlingske Research til knap 1.400 københavnske virksomheder vist, at 70 mener, at fremkommeligheden er forværret inden for de seneste fire år. Omkring 40 procent mener, at de trafikale problemer skader deres forretning.

I samme rundspørge svarede mere end 30 procent af virksomhederne, at erhvervsklimaet i kommunen er blevet forværret de seneste fire år. Blot 17 procent vurderede, at det er blevet forbedret, mens de resterende svarer »ved ikke« eller vurderede, at erhvervsklimaet er uændret. Utilstrækkelig infrastruktur, dårlig fremkommelighed og for få parkeringspladser var topscoreren på de københavnske virksomheders liste over de største kommunalpolitiske udfordringer.»Jeg vil sige så meget, at det vil være bekymrende, hvis det bliver sværere at komme frem i København,« siger produktionschef i Øens Murerfirma Jens Jacob Paludan.Andre virksomheder er mere kontante i deres udmeldinger om udsigten til øget indflydelse til Enhedslisten.

»Så skal vi vel snart skal til at cykle rundt med vores udstyr til kunderne i byen? Vi leverer i forvejen ikke til kommunen på grund af bureaukratiet,« siger en direktør i en mindre københavnsk virksomhed, der ønsker at være anonym.

Byline af Linda Overgaard.

Mens mange mindre virksomheder frygter dårligere forhold for bilismen i København, byder de store erhvervsorganisationer den nye borgmester velkommen med afmålt høflighed.

»Vi byder Morten Kabell velkommen, og vi tror på et godt samarbejde. Én ting er en valgkamp, hvor man profilerer sig på bestemte områder, noget andet er arbejdet som borgmester for alle i kommunen – herunder erhvervslivet,« siger formanden for DI Hovedstaden, Søren Larsen, der også er adm. direktør i ingeniørvirksomheden Grontmij.

Han fastslår samtidig, at DI Hovedstaden fortsat mener, at det er »meget vigtigt for erhvervslivet, at kunder, medarbejdere og leverandører kan komme i bil til og fra virksomhederne.«

I Dansk Byggeri Hovedstaden ser formand Søren Tscherning »frem til at gå i dialog med de nye politikere« om fremkommeligheden i København.

»På den ene side kan man sige, at hvis privatbilerne forsvinder fra København, bliver der mere plads til håndværkerbilerne. Men hvis kunderne omvendt skal betale mere for deres håndværkere, fordi parkeringsafgifterne bliver lagt oven i prisen, så bliver det dyrere at være borger i København,« siger han.

Selv om Morten Kabell vil sætte den trafikpolitiske dagsorden som ny teknik- og miljøborgmester, er det fortsat et flertal i Borgerrepræsentationen, der træffer de væsentlige trafikpolitiske beslutninger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen