Berlingske Business

Milliarder til efteruddannelse gav kun 47 faglærte

Selv om samfundet hvert år bruger godt fem milliarder på voksen- og efteruddannelse i VEU-systemet, ender kun ganske få ufaglærte med at blive faglærte.

Det lykkes kun ganske få ufaglærte at uddanne sig til faglærte, selv om samfundet hvert år afsætter godt fem milliarder kroner til voksen- og efteruddannelse i VEU-systemet, skriver Politiken.

I 2012 lykkedes det kun for 47 yngre faglærte at uddanne sig til faglærte, viser en kortlægning af uddannelsesmønstre, som tænketanken DEA har foretaget blandt 143.429 danskere i alderen 35-39 år.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråds direktør Stine Vrang Elias vil efterspørgslen efter ufaglærte falde med 210.000 personer frem til 2020, og derfor er der ingen vej uden om, at uddannelsesniveauet skal hæves, så der bliver færre ufaglærte og flere faglærte.

»En masse unge er ikke kommet med på uddannelsestoget. Det ordinære uddannelsessystem er dårligt til at bryde den sociale arv, og her er der et stort potentiale i at udnytte VEU-systemet. En del ufaglærte er også såkaldte superufaglærte, som reelt arbejder på faglært niveau, men ikke har formel kompetence. De ville lettere kunne søge andre jobs, hvis de får papir på deres kompetencer på et arbejdsmarked, som får mindre og mindre brug for ufaglært arbejdskraft,« siger hun til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen