Berlingske Business

Mange store firmaer lever ikke op til ligestillingslov

ligestilling
Blot 51 procent af de største virksomheder oplyser om deres ligestillingspolitik, som de er forpligtet til.

Blot 51 procent af de største virksomheder oplyser om deres ligestillingspolitik, som de er forpligtet til.

København: Selv om et flertal i Folketinget i 2013 vedtog, at landets 1200 største virksomheder af egen drift skulle sætte mål for, hvor mange kvinder man ønskede at have i bestyrelsen, oplyser kun godt hver anden virksomhed om deres ligestillingspolitik.

Det viser en undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen, skriver Politiken.

LisbethOdgaard

- Der kan igen i år konstateres store udfordringer i afrapporteringen om politikkerne, og kun en meget lille andel af virksomhederne afrapporterer i overensstemmelse med reglerne, konkluderer Erhvervsstyrelsen i undersøgelsen.

Foruden at sætte tal på kvinder i bestyrelsen, skal virksomhederne også formulere deres egen politik for ligestilling i de øvrige ledelsesniveauer.

25BUSkvindemoede.jpg

Styrelsen har undersøgt 170 af de omfattede virksomheder, og ud af dem er det kun 51 procent, der "har oplyst om politikker for det underrepræsenterede køn i de øvrige ledelsesniveauer", skriver styrelsen i rapporten.

Erhvervsstyrelsen konkluderer ligeledes, at det er 79 procent, der har fastsat et måltal, som de skal.

10busPix-Heidi.Gender.jpg

Der er dog tale om en lille stigning, idet en lignende undersøgelse for et år siden viste, at andelen af virksomheder, der lever op til de to krav, var henholdsvis 73 og 50 procent.

Ligestillingsminister Ellen Trane Nørby (V) hæfter sig ved, at der trods alt er en lille fremgang i andelen af kvinder, men:

- Jeg havde da gerne set, at der var flere, der levede op til loven, siger Ellen Trane Nørby til Politiken.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen