Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Mange danskere er på jagt efter nyt job

539313262.jpg
Over hver tiende forventer at søge nyt job. Foto: Iris.

Over hver tiende forventer at søge nyt job i det nye år, viser ny måling. Og tiden er atter på lønmodtagernes side, vurderer eksperter.

Mange benytter årsskiftet til at tage livet op til revision og mærke efter, om der er ting, der skal ændres eller skiftes ud. Det kan være huset, partneren eller jobbet.

I en ny meningsmåling, lavet af analysebureauet Wilke for Avisen.dk, svarer 13,6 procent af 1.021 repræsentativt udvalgte danskere, at de forventer at søge nyt job i 2018. 46,4 procent forventer ikke at søge nyt job i det nye år. 31 procent, svarende til 318 af deltagerne, i undersøgelsen har dog ikke et job. Regner man dem fra, svarer det til, at 20 procent søger nyt job. Dette tal er dog ikke repræsentativt.

398960965.jpg

Og netop et jobskifte er der god grund til at overveje, fortæller grundlægger og direktør i jobdatabasen Jobindex, Kaare Danielsen. Januar er nemlig den mest gunstige måned for jobsøgende.

»Virksomhederne kommer tilbage fra juleferien med nye budgetter og planer. Så det er også højsæson for jobannoncer. Hvis man vil skifte job, så er januar et ganske udmærket tidspunkt at gøre det på,« siger Kaare Danielsen til Avisen.dk.

Ifølge Kaare Danielsen er det ikke unormalt, at man overvejer jobsituationen omkring nytår. Men i år er det er særlig god grund til at overveje jobskifte.

Efter mange kriseår, hvor der har været kamp om stillingerne, går vi nye tider i møde. Nu er det arbejdsgivernes tur til at gøre sig attraktive og fleksible over for medarbejderne, fortæller Kaare Danielsen. Han oplever, at der nu er kommer færre ansøgninger til flere stillinger.

Erik Bjørsted

»Vi går ind i en tid, hvor det bliver sværere at finde medarbejdere. Jeg har de sidste ni år holdt foredrag om, hvordan man som jobsøger skal være fleksibel og gå på kompromis med lønnen og sige ja til et job, der måske ikke lige var det, man drømte om. Men nu har vi lige passeret det punkt, hvor arbejdsmarkedet er i balance,« siger Kaare Danielsen.

Det globale rekrutterings- og vikarbureau Randstad har i rapporten workmonitor fra december kortlagt danske lønmodtages lyst til jobskifte. Her fremgår det, at 25 procent orienterer sig om nye jobmuligheder eller aktivt jobsøgende.

26 procent er åbne over for nye jobmuligheder, mens 48 procent ikke er interesserede i jobskifte. Mindst 400 danskere i alderen 18-65 med fast arbejde har deltaget i undersøgelsen.

Og danskenes appetit på nyt job er et klart tegn på, at vi er kommet os over finanskrisen, og der gode tider i vente for arbejdstagerne.

Det fastslår direktør for Randstads danske rekrutteringsafdeling, Thomas Bælum.

»Hvis man ser på antal stillinger, der er slået op, så nærmer vi os niveauet fra før finanskrisen. Og det er en ret god indikator for mobiliteten i arbejdsmarkedet. I og med konjunkturen går godt og privatøkonomien ser rigtig fornuftig ud, så stiger folks vilje og lyst til at prøve noget nyt kraftigt,« siger Thomas Bælum til Avisen.dk.

22BUSHanstholm-Havn-145331.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen