Berlingske Business

»Man kan godt være en god mor og have en karriere«

19BUSFrydendahl-forside.jpg
Novozymes har ændret tilgangen til medarbejderudvikling i organisationen, hvilket har banet vejen for karrierekvinder. Novozymes har fået flere kvinder i ledelsen. Her ses Vice President Marianne Frydendahl.

Det tog ti år for Marianne Frydendahl at finde ud af, at det var en mulighed at blive leder i Novozymes.

Efter 20 år i Novozymes fik Marianne Frydendahl titlen som vice president med ansvar for kvalitet, miljø og sikkerhed. Hun er dermed én ud af ni kvinder af i alt 39 ledere på vice president-niveauet lige under topledelsen. Men det var først efter ti år i organisationen, at hun så sig selv som lederkandidat.

»De første ti år var jeg slet ikke interesseret i karriere. Jeg var kemiker, jeg fik tre børn, jeg havde lange barselsorlove,« siger Marianne Frydendahl, der er uddannet ingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

19BUSbagside.jpg

»Vi taber talent på gulvet«

Novozymes er et af de C20-selskaber, der har flest kvinder på ledelsesniveauerne under toplederniveauet. Selskabet har et erklæret mål om, at der på senior management-niveau skal være 30 procent kvinder i 2020. I dag er kvindeandelen på 23 procent. For Marianne Frydendahl har det hjulpet på hendes beslutning om at bliver leder, at Novozymes har tilpasset talentudviklingsprogrammer og givet den nødvendige fleksibilitet.

»Jeg fandt ud af, at man godt både kan være en god mor og have en karriere. Da der åbnede sig nogle muligheder, og jeg fandt ud af, at det kunne lade sig gøre, tænkte jeg, at det var en god mulighed,« siger hun.

novo

De kvindelige lederkandidater er ifølge Novozymes’ HR-direktør Michael Almer vigtige at få frem for at skabe den bedste forretning.

»Der er lige så mange kvindelige ledertalenter som mandlige ledertalenter. Når vi så ser, at der er færre kvinder på ledelsesniveau, er det udtryk for, at vi taber talent på gulvet. Det er dårlig forretning,« siger han.

pix-Sigve Brekke

Karen Frøsig

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen