Berlingske Business

Løkke: Overenskomsterne vil sikre fortsat økonomisk fremgang

LLR
Lars Løkke Rasmussen (V) glæder sig over den nye overenskomstaftale for over en halv mio. danskere i det private erhvervsliv. Foto:

Statsministeren glæder sig over den nye overenskomst og erklærer sig stolt over forhandlingerne mellem arbejdsgiverne og lønmodtagerne.

En halv mio. danske lønmodtagere i den private sektor har i dag fået ny overenskomst. I dagene op til afstemningen var der en smule spænding om resultatet, men i sidste ende stemte 57 pct. af medlemmerne i LO for overenskomsten. På Slotsholmen noterer man med glæde, at der er kommet en aftale mellem arbejdsmarkedets parter. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udtaler:

»Tillykke til arbejdsmarkedets parter på det private område med, at overenskomsterne for de næste tre år nu er på plads. Overenskomsterne er med til at sikre fortsat økonomisk fremgang,« siger han.

De seneste dage har flere medier skrevet om risikoen for en storkonflikt, hvis ikke Dansk Arbejdsgiverforening og LO kunne enes om en aftale. Som bekendt kunne man nå til enighed uden at gå i konflikt.

»Det er lidt højtideligt hver gang, »den danske model« leverer. Man kan ikke undgå at blive en lille smule stolt på vores lands vegne, fordi arbejdsmarkedets parter udkæmper deres kampe fredeligt ved forhandlingsbordet, og efterfølgende på bedste demokratiske vis hører deres medlemmer,« siger Lars Løkke Rasmussen.

Internt i LO var der dog splittelse blandt medlemsorganisationerne, idet det største medlemsforbund, 3F, stemte klart nej til overenskomsten. Dette blev dog mere end opvejet af, at mange små forbund samt de to næststørste, HK og Dansk Metal, stemte endnu klarere ja.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen