Berlingske Business

LO vil gøre op med helt korte praktikaftaler

Lizette Risgaard
LO-formand Lizette Risgaard. Foto:

Ud over at virksomhederne ikke er forpligtede til at betale løn i elevernes skoleperioder, må eleverne heller ikke sige nej til delaftalerne.

Helt korte praktikaftaler mellem virksomheder og elever fra erhvervsskolerne skaber usikkerhed. Det mener LOs formand Lizette Risgaard, der nu er parat til at tage problemet op i trepartsforhandlingerne.

Det skriver Information.

»Fulde uddannelsesaftaler er det, der giver de bedste uddannelser. De helt korte delaftaler, hvor der ikke er nogen forpligtigelser til at betale løn, mens eleverne er på skolebænken, finder jeg helt uacceptable,« siger hun.

RB PLUS Ringe udsigt til at piske ledige i job

Ud over at virksomhederne ikke er forpligtede til at betale løn i elevernes skoleperioder, må eleverne heller ikke sige nej til delaftalerne.

Aftalerne står i modsætning til de almindelige praktikaftaler, hvor en elev oftest er tilknyttet én virksomhed gennem hele sin uddannelse, og de korte uddannelsesaftaler, hvor virksomhederne betaler løn under noget af skolegangen.

lizette

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen