Berlingske Business

Jobcentre: Derfor fungerer systemet ikke

Jobcenter
Der er stor forskel fra kommune til kommune på, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der kommer i arbejde, efter at de har været i aktivering. Foto:

Næsten halvdelen af jobcenter-cheferne mener, at reglerne direkte forhindrer dem i at få ledige i job.

Hele foråret har jobcentermedarbejderne i Gribskov Kommune været ude og overtale virksomheder til at tage arbejdsløse ind i jobrotation, blandt andet fordi der var kommet nye regler for ordningen. Men kort tid efter blev de selv samme regler igen ændret til stor forvirring for både ledige og virksomheder.

Ifølge arbejdsmarkedschef i Gribskov Peter Olsen er det et godt eksempel på, hvorfor både ledige og virksomheder gang på gang dumper jobcentrene: de mange skiftende regler forhindrer ganske enkelt hans medarbejdere i at levere en ordentlig service.

»Hvordan kan man skabe resultater, når der stort set ikke går en uge, uden reglerne bliver ændret? Hvilken organisation kan i længden holde til, at man flere gange om ugen kritiser medarbejderne, resultaterne og ændrer på vilkårerne,« spørger Peter Olsen og henviser til beskæftigelsesminister Mette Frederiksens (S) kritik af jobcentrene tidligere på året.

Et synspunkt, han langtfra er ene om.

Reformer giver mere administration

Flertallet af i alt 39 jobcenterchefer, Berlingske har været i kontakt med, retter nemlig samme kritik mod det politiske system. Mere end syv ud af ti oplyser, at der for ofte er regelændringer på området, og næsten halvdelen svarer, at reglerne forhindrer dem i at få ledige i arbejde. Den samme andel vurderer desuden, at den offentlige portal jobnet.dk fungerer som et rent proformasted for ledige, der er forpligtede til at søge job, og som de fleste arbejdsgivere derfor vælger fra.

»Vi har hørt mange gange, at ministeren vil rydde ud i regelrytteriet, men det er ikke sket endnu. Vi vil gerne være mere innovative, og vi lytter også til kritik, men vores forudsætninger for at imødekomme den er elendige med de konstante kontrolkrav,« siger jobcenterchef i Rødovre, Jakob Duvå, og henviser blandt andet til den nye kontanthjælpsreform, som han mener tilføjer endnu flere administrative processer.

Samme toner lyder fra Tårnby-Dragør Jobcenter. Her har konsulenterne indimellem været nødt til at gøre det modsatte af, hvad den ledige havde brug for for at få job.

»Hvis vi har gjort noget andet, har staten straffet os økonomisk, og det ønsker vi jo heller ikke,» siger jobcenterchef Claus Wester.Det kan lyde som klynk, for mange andre organisationer bliver også ofte udsat for store strategiskifter? »Selvfølgelig lytter vi til kritik, og jeg er enig i, at vi for eksempel skal have flere ansatte med erfaring fra den private sektor. Men når man aldrig gider høre de gode historier og kun jager de dårlige, er det svært at holde gejsten oppe blandt medarbejderne. Vi kan godt savne opbakning fra det politiske system,« siger Claus Wester.

Ønsker arbejdsro

I Gribskov nikker Peter Olsen genkendende til sine kollegers udmelding. Selv om han mener, det er fornuftigt at lave reformer, bliver politikerne nødt til at være mere tålmodige.

»Giv os tid til at implementere dem og lad reglerne virke, før I laver dem om igen,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen