Berlingske Business
17:43Tak for i dag

»Jeg havde ikke lyst til at springe ud på min daværende arbejdsplads, så jeg skiftede job«

12BUSINESS-123014.jpg
Ulla Dalsgaard, projektleder i IBM og leder af Danish LGBT Business Network, havde ikke lyst til at springe ud på sin tidligere arbejdsplads. Så hun skiftede job. PR-foto

DI og Danish LBGT Business Network har udarbejdet en pjece til danske arbejdspladser med syv råd, der kan øge trivslen for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner.

Det er ikke sådan, at DI vader i sager om medarbejdere, der bliver chikaneret og mobbet, fordi de er lesbiske, bøsser, biseksuelle eller transpersoner.

Faktisk har interesseorganisationen ingen sager om diskrimination på dette område, men det er ikke det samme, som at det er let for med­arbejdere, der har en anden seksuel observans end flertallet – de estimerede 90 procent af den danske befolkning er heteroseksuelle og alene derfor næsten kan diktere normen i deres egenskab af majoritet.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

Som udgangspunkt bør en medarbejders kønsidentitet eller seksuelle orientering ikke have betydning for arbejdsrelationen eller for, hvordan vedkommende trives, men det kan have betydning i praksis. Derfor er det vigtigt med et godt og rummeligt arbejds­miljø, der sikrer alle medarbejderes trivsel uanset deres kønsidentitet eller seksuelle orientering.

I en række tilfælde er danske LGBT-personer ikke åbne om deres seksuelle orientering på arbejdspladsen, fordi de er bekymret for omgivelsernes reaktion. Det hindrer medarbejderen i at tale åbent om sit familieforhold, hvad man har lavet i weekenden, og hvad der i øvrigt sker i livet.

4 dage

Overvejelser, som langt de fleste heteroseksuelle oftest slet ikke tænker over, kan være en udfordring. Forestil dig, at du skulle snakke med kollegerne ved kaffemaskinen eller over frokostbordet uden at afsløre noget som helst om dit privatliv.

For DIs underdirektør, Charlotte Rønhof, var det »en øjenåbner«, da det gik op for hende, hvor ofte en lesbisk, bøsse, biseksuel eller transperson (LGBT) føler, at de skal »springe ud« med deres seksuelle orientering.

Julefrokost

Det er ikke en engangsforeteelse, som den heteroseksuelle majoritet uvilkårligt forestiller sig, men det er hver gang, de møder en ny kollega, en ny kunde eller ny samarbejdspartner i arbejdslivet, at de skal forholde sig til, hvordan andre reagerer på deres kønsidentitet og seksuelle orientering.

»Og selv om vi kan konstatere, at vi ikke fører sager på området, er det ikke det samme som, at der ikke er et problem: Perception is reality. Og, hvis der er mennesker, der oplever, at det er sværere at være sig selv end flertallet, så må vi handle,« siger Charlotte Rønhof.

Fokus på mangfoldighed

For at undgå at denne gruppe føler sig stigmatiseret, krænket eller diskrimineret, bør danske virksomheder forholde sig til, at arbejdspladserne er rummelige og bedst muligt favner lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner.

Og da DI allerede har fokus på mangfoldighedsfacetter som køn, alder, religion var det oplagt sammen med Danish LGBT Business Network at udarbejde syv gode råd til arbejdspladser og HR-afdelinger med en række an­befalinger, der kan være med til at øge trivslen for netop denne gruppe medarbejdere.

07BUSPix-6-dages-uge-181645.jpg

Ulla Dalsgaard, der er projektleder i IBM og leder af Danish LGBT Business Network, har lagt sin sjæl i udarbejdelsen af DIs pjece med gode råd og ideer til virksomhederne, »fordi vi gerne vil fortælle, hvad man helt konkret kan gøre for at skabe en arbejdsplads, hvor mine medlemmer – LGBT-personer – kan føle sig trygge og trives. Og det er ganske enkle ting, man kan sige og gøre, som bidrager til at skabe et trygt arbejdsmiljø, hvor alle kan være sig selv.«

En arbejdspladskultur, som i øvrigt kommer alle medarbejdere til gode.

Rummelig personalepolitik

»Jeg er selv sprunget ud i sen alder. Jeg havde ikke lyst at springe ud på min ­daværende arbejdsplads, så jeg skiftede job. Da jeg kom til IBM, opdagede jeg, at virksomheden har en rummelig personalepolitik, hvor der er respekt for alle minoriteter. Det betyder, at jeg føler mig fuldstændig tryg i min hverdag. Og jeg har derfor været i virksomheden i mange år,« siger Ulla Dalsgaard.

Netop reaktionerne fra omgivelserne ­bekymrer denne gruppe af mennesker, understreger Ulla Dalsgaard.

»Det er udfordrende at springe ud som bøsse, lesbisk eller biseksuel, men det er endnu mere tydeligt for transpersoner, som ikke kan »gemme sig«, hvis man skifter udseende fra mand til kvinde.«

Og derfor er hun glad for, at det er lykkedes, at få udarbejdet en best practice, som guider virksomheder i, hvad de konkret kan gøre for, at LGBT-personer føler sig godt tilpas på ­arbejdspladsen. En række tips som både store og små virksomheder kan hente inspiration i, siger Ulla Dalsgaard.

barsel, job, gravid, jobsøgnin

Og det kan også svare sig, slår Charlotte Rønhof fra DI fast. For tiltag på mangfoldighedsområdet viser positive effekter både på produktivitet, innovation, attraktion som arbejdsplads, og kunders og markeders indsigt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen