Berlingske Business

Hver tredje føler sig diskrimineret ved barsel

Fædregruppe.
Foto:

Negative kommentarer fra chefen og dårlig stemning. Degradering fra teamleder til printerassistent. Eller ligefrem en fyreseddel.

Hver tredje har følt sig diskrimineret på den ene eller den anden måde i forbindelse med graviditet eller barsel. Spørger man kun kvinderne, er det knap hver anden, der har oplevet det, viser en kortlægning fra Institut for Menneskerettigheder.

Det skriver Politiken onsdag.

Undersøgelsen bygger på svar fra knap 1.600 kvinder og mænd, der venter barn, eller som er blevet forældre siden 2008.

»Det er en foruroligende høj andel, og noget man bør se på med stor alvor«, siger Kenn Warming, der som sociolog og specialkonsulent hos Institut for Menneskerettigheder har været pennefører på rapporten.

Chefkonsulent hos Dansk Arbejdsgiverforening Lise Bardenfleth henviser til, at antallet af sager, der bliver ført om diskrimination på arbejdsmarkedet i forbindelse med barsel og graviditet, er faldende. Og mener, man som medarbejder har pligt til at sætte foden ned over for en arbejdsgiver, hvis man føler sig diskrimineret:

»Hvis du føler noget, kan det være meget svært for en arbejdsplads at agere på det, hvis den ikke ved, du har et problem«, siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen