Berlingske Business

Hver fjerde jobparate står ikke til rådighed

RB Plus: Jobrotation hjælper ledige hurtigere i job
En analyse fra Dansk Erhverv viser, at hver fjerde kontanthjælpsmodtager i den gruppe, der af jobcenteret er meldt arbejdsparat, reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Foto:

Hver fjerde af de kontanthjælpsmodtagere, der er meldt arbejdsparate, står reelt ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

En del arbejdsløse, som er klar til at tage et arbejde, ønsker ikke reelt at få et job.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at hver fjerde kontanthjælpsmodtager i den gruppe, der af jobcenteret er meldt arbejdsparat, reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, skriver Politiken.

DA: Hullet mellem mindsteløn og ydelser er for lillet

De 25 procent er vurderet til ikke at stå til rådighed, fordi de har svaret ja til, at de ikke har søgt job i en måned, ikke kan starte på et nyt job med 14 dages varsel eller slet ikke ønsker et job.

Ser man på de jobparate dagpengemodtagere, er det hver tiende, der ikke står til rådighed ifølge ovenstående kriterier.

»Danmark har i forvejen en kedelig rekord i offentligt forsørgede i den erhvervsaktive alder, og det trækker ikke i den rigtige retning, når hver fjerde jobparate kontanthjælpsmodtager reelt ikke står til rådighed. Kontanthjælp er ikke borgerløn, men en trædesten på vej til et job,« siger arbejdsmarkedspolitisk chefkonsulent i Dansk Erhverv, Peter Halkjær, til Politiken.

Vestager afviser dagpengekritik: Flere kommer i arbejde

Direktøren i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Lars Andersen, mener også, at tallet er for højt.

Peter Halkjær mener, flere vil have et ønske om at få et arbejde, hvis ydelserne sættes ned. Dansk Erhverv foreslår, at ydelsen maksimalt skal være 85 procent af mindstelønnen for forsørgere og 60 procent for enlige.

BT

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen