Berlingske Business

HK: Virksomheder skal tage bedre hånd om det grå guld

HK på Amager, Handel og Kontor.
Foto:

Virksomhederne skal gøre en større indsats for at fastholde seniormedarbejderne, lyder det fra HK/Privat. Samfundet har i høj grad brug for de ældres hænder og erfaringer.

Politikere og topchefer fra erhvervslivet priser »det grå guld« i skåltalerne. Men det kniber tilsyneladende med at sætte handling bag ordene og værne om seniormedarbejderne ude på arbejdspladserne.

En undersøgelse, som Epinion har foretaget blandt 1.200 medlemmer af HK/Privat, viser, at kun godt hver tredje - 36 procent - oplever, at der bliver taget hensyn til medarbejdere over 60 år på deres arbejdsplads.

Det ærgrer fagforeningens næstformand, Marianne Vind.

»Inden for de næste fem år - og rigtig meget inden for de næste ti år - kommer vi til at mangle arbejdskraft. Derfor bør vi gøre, hvad vi kan, for at den gruppe, der er på vej til pensionsalderen, bliver et år eller to længere på arbejdsmarkedet. Vi har brug for væksten, og den skabes af gode og kvalificerede medarbejdere,« siger hun.

Bolig

Marianne Vind mener, at alle arbejdsgivere bør tage en samtale med medarbejdere, der nærmer sig de 60. Samtalerne skal afklare, om den enkelte medarbejder fortsat føler sig klar til at arbejde på fuld tid eller har behov for at drosle lidt ned på arbejdstiden.

Det vil efter hendes vurdering kunne få mange seniorer til at blive længere på arbejdsmarkedet - til gavn for både virksomheden, hvor de arbejder, men også for samfundet som helhed.

man

Men det er vel ingen naturlov, at bare fordi man fylder 60, så har man behov for særlige arbejdsvilkår?

»Nej, slet ikke. Jeg kender masser af 62-65-årige, der arbejder fuldt ud på lige vilkår med yngre kolleger. Men der er også bare nogen, der ikke kan klare det længere,« siger næstformanden.

»Der er også børnefamilier, hvor der er travlt derhjemme, og man måske har brug for at drosle lidt ned. Vi er forskellige steder i livet alle samen. Vi ved bare, at der er nogen, der ville være blevet et år eller to længere på arbejdsmarkedet, hvis de kunne have fået lidt bedre vilkår,« siger Marianne Vind.

Bolig

Hos arbejdsgiverne er der forståelse for ønsket fra HK/Privat om i højere grad at imødekomme særlige behov hos seniorerne. Det sker også allerede i vidt omfang, påpeger Rikke B. Ørum, underdirektør og chef for HR og arbejdsmiljø i Dansk Erhverv.

»Ude på arbejdspladserne forsøger mange virksomheder og ledere at tage de individuelle hensyn, der er mulige. Der kan være særlige hensyn til seniorer, der ønsker at gå ned i tid eller fleksibel arbejdstid. I det omfang det er muligt at imødekomme det, vil man gøre det lige som man vil gøre det over for en børnefamilie,« siger Rikke B. Ørum.

Kun hver tredje af HK/Privats medlemmer svarer, at der tages særlige hensyn til de +60-årige. Får det ikke dig til at rynke øjenbrynene?

»Det er jo ikke alle seniorer, der ønsker særlig hensyntagen, bare fordi de er fyldt 60. Vi har ekstremt mange velkvalificerede og arbejdsomme seniorer, som ikke vil have behov eller ønske om ændrede arbejdsvilkår. Lad det komme op i de enkelte tilfælde, hvor behovet er, og tag det op i den enkelte virksomhed og diskuter det,« lyder rådet fra Rikke B. Ørum.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen