Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

HK hemmeligholder advokat-redegørelse om økonomisk rod

HK
Balladen om økonomisk rod i HK har indtil videre ført til tre fyringer og en næstformands afgang. Arkivfoto: Torben Åndahl

Fagforbundet HK ændrer mening og vil alligevel ikke lægge advokat-redegørelse om økonomisk rod frem. Ifølge HK-formand Kim Simonsen bekræfter redegørelsen ledelsens håndtering af sagen, der indtil videre har ført til tre fyringer og en næstformands afgang.

Onsdag aften modtog HK-formand Kim Simonsen en advokat-redegørelse på 15 sider.

Redegørelsen omhandler det økonomiske rod i HK, som indtil videre har betydet tre fyringer og en næstformands afgang. Ifølge Kim Simonsen blåstempler redegørelsen HK-toppens håndtering af sagen, som har givet anledning til voldsomme interne rystelser i landets næststørste fagforbund. Han ønsker dog i modstrid med tidligere udmeldinger ikke at lægge redegørelsen frem.

Kim Simonsen

I sidste uge kunne Berlingske Business fortælle, at en mail underskrevet »Sirenerne i Forbundshuset« langer hårdt ud efter ledelsen og det forløb, der fulgte fyringen af direktør for HK’s A-kasse, Bo Gatzwiller.

Fyringen skete officielt på grund af »manglende tillid til direktørens styring af A-kassens økonomi« på grund af fejl i prognoserne for medlemsudviklingen og i forhold til prognoserne for A-kassens udgifter til dagpengereformen. De anonyme afsendere af mailen mener omvendt, at Bo Gatzwiller blev syndebuk for problemer andre steder i HK-huset, fremgår det af mailen, der blev sendt til toppen af HK den 12. november.

Tre dage senere - den 15. november - trak næstformand Mette Kindberg sig fra alle sine poster - herunder posten som formand for HKs A-kasse.

Advokat-redegørelsen har dog udelukkende undersøgt baggrunden for de fejlagtige prognoser i A-kassen. Torsdag blev den diskuteret i fagforbundets hovedbestyrelse.

»Redegørelsen konkluderer det vi vidste i forvejen: At der har været fejl i vores administrationsafdeling, og fejl i den måde som direktøren for A-kassen for har givet oplysninger videre til bestyrelsen for A-kassen,« siger Kim Simonsen og fortsætter:

»Den konkluderer videre, at vi skal være opmærksomme på, at den slags fejl ikke skal opstå igen. Så konkluderer den også, at A-kassens bestyrelse ikke kunne have gjort mere eller andet. Bestyrelsen har reageret på baggrund af de oplysninger, som de har fået fra direktøren.«

Så redegørelsen konkluderer, at skylden for det økonomiske rod ligger hos den tidligere direktør for A-kassen?

»Ja. Der er begået fejl to steder. I HK's administration og fra direktøren fra A-kassen. Så jeg mener, at redegørelsen er en bekræftelse af den måde, som vi har håndteret sagen på.«

To medarbejdere i økonomiafdelingen og direktøren for A-kassen er blevet fyret på grund af sagen. Ændrer redegørelsen på dit syn på jeres håndtering af sagen?

»Nej. Det er en bekræftelse af den måde, som vi har håndteret sagen på. Men det er sagt med tristhed i stemmen. Jeg er ked af de fejl, der er begået. Men vi har truffet de nødvendige ledelsesmæssige konsekvenser af sagen.«

Vil redegørelsen komme til at spille en rolle i forhold til fratrædelserne? Kan det komme på tale at tage lønnen i opsigelsesperioden fra de fyrede?

»Denne her redegørelse er gået på hvordan fejlen med prognoserne er opstået. Den har ikke noget med de fratrædelser, som vi har forhandlet.«

HK

Mette Kindberg trak sig som næstformand på grund af hendes håndtering af fyringen af direktøren for A-kassen, Bo Gatzwiller. Hvad siger redegørelsen om det forløb?

»Advokatredegørelsen kommer ikke ind på forløbet omkring Bo Gatzwillers fratræden. Den handler alene om, hvordan økonomien gik galt.«

Du har tidligere sagt, at redegørelsen ville blive offentliggjort. Det vil I ikke længere. Hvad har ændret sig?

»En enig hovedbestyrelse er blevet enig om, at det er en intern redegørelse til os politikere i HK.«

Men skal medlemmerne af HK ikke have redegørelsen at se?

»Redegørelsen er en intern kvalitetskontrol. Så konklusionen er, at det er en intern HK-orientering.«

Kim Simonsen

Hvad er status i forhold til sagen om de anonyme whistleblowere?

»Der arbejdes stadig med at finde ud af, om vi har været udsat for hacking.«

Hvad skal der ske fremadrettet nu?

»Vi vil tage en generel diskussion omkring vores IT-sikkerhed. Så skal vi have en diskussion om vi skal have en whistleblower-ordning. Det har formanden for HK, altså mig, altid syntes var en glimrende ide. Men det skal først diskuteres med personalet og hovedbestyrelsen i det nye år.«

Hvordan har sagen påvirket HK?

»Det er en træls situation, som HK er kommet i. Medarbejderne har været kede og skuffede over, at nogen har hacket sig ind, hvis nogen har det. Men jeg kan også konstatere, at HK er en rimelig robust organisation.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen