Berlingske Business

Historisk høj stemmeprocent glæder arbejdsmarkedsparter

Afstemningsresultat for overenskomst 2017 fremlægges
LO-formand Lizette Risgaard (tv), Dansk Arbejdsgiverforenings direktør, Jacob Holbraad (th) og forligsmand Ole Hasselgaard (im) præsenterer afstemningsresultatet for Overenskomstforhandlingerne 2017 d. 20. april 2017 i Forligsinstitutionen. Lønmodtagerne har stemt ja til den nye overenskomst. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2017) Foto:

Aldrig har så mange deltaget i en urafstemning om et overenskomstresultat, og det glæder både LO og DA.

Mere end 200.000 LO-medlemmer har i de forgange fire uger tilkendegivet, hvad de synes om de overenskomstforlig, som er indgået i løbet af foråret.

Det svarer til en stemmeprocent på mere end 51, hvilket er højt set med historiske briller.

Både LO-formand Lizette Risgaard og hendes modpart i Dansk Arbejdsgiverforening, direktør Jacob Holbraad, er begejstrede over den store deltagelse.

»Det viser, at medlemmerne har et stort engagement i deres overenskomst, og at de bakker op om resultatet,« siger Lizette Risgaard.

BM - 2017042011522644_org.jpg

LO-formanden hæfter sig ved, at overenskomsterne foruden lønstigninger også indeholder forbedringer for børnefamilier og seniormedarbejdere.

Hun har dog også noteret sig, at der har været stor kritik af arbejdsgivernes mulighed for at varsle overarbejde på op imod en time om dagen.

»Der er ikke nogen tvivl om, at der helt naturligt er stor opmærksomhed, når man ændrer på noget, specielt når vi taler om arbejdstid. Den bekymring skal vi tage alvorligt,« siger hun.

Hos Dansk Arbejdsgiverforening glæder man sig over, at man nu for alvor kan planlægge for de kommende tre år, som overenskomsterne gælder.

Og at man med de nye overenskomster har sikret begge sider af forhandlingsbordet bedre vilkår fremover.

»Vi øger fleksibiliteten for virksomhederne. Vi styrker efteruddannelsen, så den svarer til behovet på fremtidens arbejdsmarked.«

»Og vi tilgodeser familierne, så de bedre kan få hverdagen til at hænge sammen,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen