Berlingske Business

Historisk få konflikter på det danske arbejdsmarked i 2015

Elever fra Vejle Idrætsefterskole strandet i lufthavnen. Turen
Arkivfoto: I marts 2015 betød en strejke blandt Norwegians piloter, at selskabet aflyste en lang række afgange. Københavns Lufthavn, onsdag d. 4. marts, 2015. Foto:

Ikke siden 1996 har der været så få strejker og lockouter på det danske arbejdsmarked.

Der var tilsyneladende fred og fordragelighed mellem arbejdsgiverne og deres ansatte på det danske arbejdsmarked i 2015, som bød på historisk få konflikter, viser ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

»2015 er det år med færrest arbejdsstandsninger som følge af konflikter på det danske arbejdsmarked siden 1996, som er det første år med sammenlignelige tal«, skriver Danmarks Statistik om opgørelsen.

coop

Det blev til i alt 158 arbejdsstandsninger, som berørte 6054 ansatte og betød 9400 tabte arbejdsdage. Det er på alle fronter det laveste antal siden 1996.

I forhold til 2014 var det en halvering af antallet af arbejdsstandsninger, mens antallet af berørte ansatte faldt med 43 procent, og de tabte arbejdsdage tilsvarende faldt med 44 procent i forhold til 2014.

Alle årene fra 1996 har der været flest konflikter i private virksomheder. Således var 147 ud af de 158 arbejdsstandsninger - strejker og lockouter - i det private i 2015, og 5399 ud af de 6054 berørte ansatte var ansat i private virksomheder.

Treparts

Konflikter kostede 8400 tabte arbejdsdage i 2015 for privatansatte mod kun 100 for de offentligt ansatte.

Til sammenligning kostede konflikter i private virksomheder i alt mere end tre millioner tabte arbejdsdage i 1998, hvor Danmark var ramt af en 11 dage lang storkonflikt under overenskomstforhandlingerne.

Strejken betød knaphed på fødevarer i de danske butikker - og fik blandt andet rigtig mange danskere til at hamstre bagegær, så det daglige brød var sikret under konflikten.

Ufaglærte

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen