Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Hårdt at komme tilbage på job? Brug sommerferiens flow på arbejdet

KarstenChristensen
Når ud udvider dine flow-oplevelser, kan du øge dit engagement og din trivsel i hverdagen, råder karriererådgiver Kenneth Carstensen.

På et tidspunkt i din ferie har du sikkert været i en positiv, koncentreret tilstand, hvor al din opmærksomhed var samlet om noget, som var så udfordrende og krævende, at du måtte bruge alle ressourcer på at klare det. Din tidsfornemmelse forsvandt – du var i flow.

Hvis du har lykkedes med at tage din ferie seriøst og har holdt en stressfri pause fra arbejdet, havde du måske overskud til at genoptage ungdommens svømmetalent i det indiske ocean, tage guitaren frem igen, du udfordrede dig selv på løbeturene, sang på en anderledes måde eller sejlede båden på en ny måde.

10BUSBODIL-NORDESTGAARD-ISM.jpg

Du var så optaget af opgaven, at du glemte tid og sted, du tænkte ikke på, om du kunne klare opgaven eller ej - du var bare i gang. På en gang afslappet og opmærksom til det yderste. Du mærkede ikke ømheden i nakken eller den normale sult og trang til kaffe eller andre stimulerende midler. Du havde spændt elastikken godt ud, så den hverken flækkede eller hang slapt ned. Du var i en positiv tilstand, hvor du var ved fuld bevidsthed, opmærksom med en sammenhængende tankegang, topengageret i opgaven – du var i flow.

»Det handler om at finde balancen mellem dine udfordringer og dine kompetencer. Som videnmedarbejder ved du ofte, hvor du lærer særlig meget, hvor du udfordrer dig selv til grænsen af dine kompetencer. Her lærer du noget, du udvikler robusthed og du bliver effektiv. Du tænker ikke så meget over tingene, du gør det bare. Du er i en dejlig afslappet tilstand, hvor du ikke reflekterer over det,« forklarer karriererådgiver i IDA, Kenneth Carstensen, om det at være i flow.

29BUSPix-guld-185605.jpg

Genskab feriens flow

Når du udfordrer dig selv på et tilpas niveau i forhold til dine kompetencer – uden at vælte omkuld, så tænker du ikke så meget over det, du gør det bare. Du grubler ikke over tingene – du løser dem bare.

»I sommerferien har du helt sikkert ubevidst udfordret dig selv over dit kompetenceniveau – om det var med guitaren, svømningen, sejlbåden eller reparationen af taget på sommerhuset. Du fandt en løsning. Du kan godt genskabe sommerferiens flow på arbejdspladsen. For det engagement du lagde i sommerferiens flow-aktiviteter kan have en afsmittende virkning på din arbejdsmæssige tankegang,« påpeger Kenneth Carstensen og fortsætter:

»Når du spiller guitar på en ny måde, så kan du godt holde fast i den følelse og stemning på arbejdspladsen. Du kan holde fast i de aktiviteter, du er glad for, der giver dig mening og udvikler dig. For det vil dine kolleger og chefer kunne mærke i dit arbejdsliv. Du udvikler dig, du bliver mere robust, og du finder nye løsninger.«

Tag initiativ og bliv glad på arbejdet

Ved at fortælle om flow-oplevelser til andre, får du udvidet dine flow-oplevelser og bringer dit engagement og din trivsel yderligere i spil i hverdagen. Både på jobbet og i fritiden.

Det kan du helt konkret gøre ved at tænke på en flow-oplevelse, en opgave, en hobbyaktivitet eller en situation, hvor du var i positiv, koncentreret tilstand, hvor al din opmærksomhed var rettet mod aktiviteten. Aktiviteten var så udfordrende og krævende, at du måtte anvende mange ressourcer for at klare den. Din tidsfornemmelse forsvandt og du glemte helt dig selv i situationen.

28BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Det er vigtigt for arbejdsglæden, at vi bliver udfordret på jobbet og at det arbejde vi udfører er meningsfuldt for os. Hvis du er i tvivl om, hvorfor du går på arbejde – udover at tjene penge – så har IDA sammensat fem gode råd til at give dit job mening.

»Du skal være bevidst om, at du tager initiativer – i fritiden og i jobbet – der engagerer dig, giver dig flow og energi. Du skal ikke fylde dit liv op med passive aktiviteter, der ikke udfordrer dig. Ved at være bevidst om, hvad virker for dig, vil dit engagement give dig livsglæde,« fortæller Kenneth Carstensen.

Flow-paradokset

Der er også et såkaldt flow-paradoks. For spørger du folk, om de helst vil have mere tid til arbejdslivet eller fritiden, svarer de fleste fritiden. Men spørger du dem, hvor de oplever mest flow, så svarer de fleste, at det gør de på jobbet.

577019155.jpg

»At der i fritiden er mindre flow skyldes ikke, at hobbies, sportsaktiviteter og socialt samvær ikke udløser flow. De ligger rent faktisk øverst på hitlisten over flow-aktiviteter, men de finder for sjældent sted i hverdagen, fordi vi vælger ofte de lette løsninger. Vi arbejder ikke med bevidste mål om vores fritidsliv, som vi gør i arbejdslivet. Derhjemme vil vi ofte slappe af,« fastslår Kenneth Carstensen.

Derfor handler det om også at sætte overliggeren højt for fritidslivet.

»For de fleste hænger arbejds- og familielivet uløseligt sammen. Og da både privatlivet og arbejdslivet kan være mere eller mindre sjovt ind imellem, er det smart, at vi kan bruge flow-aktiviteter i den modsatte verden til at smitte af på den anden,« siger Kenneth Carstensen.

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen