Berlingske Business

Hård kritik af aftale med 3F

09BUSlatinerly.jpg
Kim Bach er indehaver af Café Latinerly i Viborg. Han har forsøgt at komme af med overenskomsten med 3F, men det kostede ham en konflikt. Foto: Bo Amstrup

Kritikken af overenskomsten med 3F på restaurationsområdet har aldrig været større, lyder det fra de små kroer og restauranter over hele landet.

Mens alles øjne for et år siden var rettet mod Restaurant Vejlegården, udspillede der sig på det gamle spisested Café Latinerly i Viborg et lignende opgør mellem den ny ejer Kim Bach og fagforeningen 3F.

Café Latinerly var én ud af i alt syv cafeer i Viborg og 11 cafeer i Aarhus, som ønskede at komme ud af 3Fs overenskomst. Cafeen blev ramt af sympatikonflikt, som medførte stop for leverancer af varer, blokadevagter foran indgangen og opfordringer til de lokale 3F-medlemmer om at boykotte spisestedet.

»Jeg vidste ikke, at vi var omfattet af overenskomst, da jeg overtog stedet. Så fandt jeg ud af, at den eneste løsning var at lockoute mig ud af aftalen. Men så kom konflikten,« siger Kim Bach, som blandt andet var utilfreds med, at hans tjenere eksempelvis ikke måtte tage brød ud af ovnen eller gå ud med en skraldepose.

Ordnede forhold

»Jeg har ordnede forhold på min virksomhed, og dengang var kun én af de ansatte medlem af 3F. I dag er ingen af mine ansatte med i 3F. Alligevel var det mig, de gik efter i stedet for de uorganiserede steder, vi til daglig skal konkurrere med,« siger Kim Bach, der heller ikke er medlem af arbejdsgiverfore-ningen Horesta.

Fagforeningen brugte jo bare et lovligt kampskridt?»Ja, og det er desværre de negative sider ved den danske model. Den stavnsbinder virksomheder som os. Har man først indgået overenskomst én gang, er det helt umuligt at komme ud af den igen. Det er svært at forstå, når nu der er så mange uorganiserede i vores branche,« siger han.

Kim Bach endte med at lave en etårig særaftale med 3F og mødes nu med fagforeningen en gang i kvartalet.

Nogle af kunderne i byen roste både ham og 3F for den nye aftale, mens andre mente, han havde bøjet sig for »mafiametoder«. Kritikken af overenskomsten er da også langtfra forstummet.

Tværtimod har den blandt landets små restauranter aldrig været større. Berlingske har talt med otte regionale bestyrelsesmedlemmer af Horesta, herunder flere medlemmer af salgsorganisationen Small Danish Hotels. Meldingen er klar: Hellere en konflikt med 3F end at fortsætte med de nuværende betingelser. De vil have mulighed for at bruge ufaglærte afløsere uden at skulle aflønne dem på samme måde som de færdiguddannede, og de vil have bedre mulighed for at lade deres medarbejdere arbejde mere fleksibelt.

»Vi er nået dertil, hvor nok er nok. Jeg håber, vi kan stå sammen i Horesta om at sige til 3F, at nu skal vi pinedød have mere fleksibilitet,« lyder det fra et lille sønderjysk hotel.

Men ifølge Berlingskes oplysninger er de store hoteller – især i København – i langt mindre grad parate til at tage en konflikt på spørgsmålet, fordi de med et større mandskab og flere ressourcer bedre kan efterleve overenskomsten. Det kan på sigt splitte arbejdsgiverne i foreningen.

Flere vil melde sig ud

»Hvis ikke der sker noget til de næste forhandlinger, er jeg overbevist om, vi er flere, der melder os ud. Jeg opfordrer da allerede nu andre til at lade være med at tegne overenskomst, fordi den er så dårlig,« siger den samme hotelejer.

3F holder fast i, at de skal forhandle de bedste vilkår hjem til medlemmerne, og at der er gode muligheder for at lave lokale aftaler, som er tilpasset virksomheden.

»Vi bliver nødt til at have nogle faste grænser helt overordnet, og så må virksomhederne forhandle om de lokale forhold,« siger John Frederiksen, der er med til at lede forhandlingerne med Horesta for 3F.Arbejdsgiverne siger, at det kan være svært, fordi det kræver tilslutning fra den lokale 3F-afdeling? »Der skal jo to til at forhandle. Men vi har stor forståelse for virksomhedernes vilkår, og vi vil gerne gøre aftalen mere simpel og lettere at forstå. Det skal bare ikke kun være på deres præmisser,« siger John Frederiksen.

Horesta vil ikke udtale sig på grund af de forestående forhandlinger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen