Berlingske Business

Fransk kosmetikgigant kæmper for at få flere mandlige ansatte

LOREAL-SALES/
Foto:

Mens kvinderne flokkes om L'Oreal, må den franske kosmetikgigant gøre sig store anstrengelser for at tiltrække mænd. L'Oreal har sat 2020 som året, hvor virksomheden skal hyre lige mange mænd og kvinder. I toppen af virksomheden er mændene i overtal. Endnu.

L'Oreal ligger på en 150. plads, når nyuddannede mænd med en erhvervsuddannelse skal pege på deres drømmearbejdsplads. Blandt kvinder med samme baggrund ligger L'Oreal nummer ni på listen over de mest attraktive arbejdspladser. Det viser Universums globale rundspørge blandt nyuddannede business graduates ifølge Bloomberg.

BM

Mænd vil hellere arbejde for banker, bilproducenter og kapitalforvaltere, som UBS, Nissan, Honda og BlackRock, som ligger på mændenes top 10. Og det viser, hvilken udfordring en virksomhed som L'Oreal har. Selv om virksomheden er af pionererne i forhold til at arbejde med kønsdiversitet, så udgjorde kvinder sidste år hele 77 pct. af de nyansatte.

»Vi bliver nødt til at tiltrække flere mandlige talenter. For en stor virksomhed som os er tiltrækning af fremtidens talenter et stort tema,« siger Jean-Claude Le Grand, der har titel af Senior VP Talent Development and Chief Diversity Officer hos L'Oréal.

05BUSPix-Heidi-Sommer-13423.jpg

Flere mandlige ansatte kan ifølge Bloomberg også være en vigtig faktor for at forstå den voksende gruppe af mandlige kunder, som køber skønhedsprodukter. Dette marked ventes at vokse lidt hurtigere end det overordnede marked for skønshedsprodukter.

Mande-makeup trin for trin. Peter K Rasmussen ser sig i spejlet.

Trods overvægten af kvindelige ansatte i L'Oreal er det mænd, der dominerer på ledelsesposterne i toppen af virksomheden. Kønsfordelingen er dog under forandring i kvindernes favør.

For 10 år siden var 76 pct. af de 1000 øverste stillinger i L'Oreal besat af mænd, som også sad på 93 pct. af posterne i den allerøverste ledelse, executive committee. I dag sidder der kvinder på 48 pct. af de 1000 øverste stillinger, mens de udgør 32 pct. af L'Oreals executive committee.

Kosmetik

Ifølge Bloomberg har L'Oreal et mål om at få udlignet kønsforskellene yderligere på topniveau. Faktisk er målet, at der skal være en ligelig kønsfordeling i top 1000 i 2020. Derfor har L'Oreal internt sat fokus på inklusion og bias, der kan stå i vejen for kvindelige ledere. Kvinder opfordres samtidig til at gå efter stillinger, som tradtionelt har været besat af mænd.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen