Berlingske Business

Flere sælgere trækker deres chef i retten

Seks ud af ti får lavere løn i år
Foto:

Antallet af sagsanlæg mellem chefer og ansatte i salgsbranchen er eksploderet de seneste 10 år. Finanskrisen, fagforeningers faldende medlemstal og stigende individualisering får skylden.

Antallet af juridiske tvister mellem chefer og ansatte i salgsbranchen er eksploderet de seneste 10 år. Sådan lyder meldingen fra Business Danmark, der er fagforening for sælgere og marketingsfolk, skriver Avisen.dk.

»Det at få ret er blevet vigtigere end at løse konflikterne og komme videre,« siger Bent Hansen, chefadvokat i Business Danmark, der kalder tendensen »et kulturskred« i den måde, arbejdspladser håndterer konflikter på.

Fra 2003 til 2012 er antallet af sager hos Business Danmark steget fra cirka 2.650 til cirka 3.500 om året, mens erstatningerne til medlemmerne samlet set er vokset fra 47 millioner kroner til cirka 80 millioner kroner årligt, skriver Avisen.dk.

Finanskrisen får en del af skylden for at øge antallet af konflikter mellem arbejdsgiver og ansatte.

Ifølge professor Bent Greve fra Roskilde Universitet øger den stigende grad af individualisering desuden behovet for at gå rettens vej, når der er uenigheder med chefen.

»Folk har mere behov for at få ret end tidligere. De kollektive løsninger er kommet i lavere kurs, mens vi nu kræver løsninger, der er skræddersyet præcist til os,« siger Bent Greve, der peger på, at fagforeningernes faldende medlemstal også skubber til antallet af retssager, da de ansatte ifølge ham tyer til juridisk bistand, hvis de ikke har en fagforening i ryggen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen