Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Flere kvinder end mænd har studiejob

studiejob
Kvinderne stormer frem på de danske uddannelsesinstitutioner og går benhårdt efter drømmejobbet ved at målrette CVet med studierelevant arbejde. Arkivfoto. Foto:

En ny undersøgelse viser, at en større andel af kvindelige end mandlige studerende har et studiejob. Det stiller kvinderne bedre i forhold til at score de gode job efterfølgende og er endnu et skridt mod større ligestilling, påpeger arbejdsmarkedsforsker og forbrugerøkonom.

Kvinderne stormer frem på de danske uddannelsesinstitutioner og går benhårdt efter drømmejobbet ved at målrette CVet med studierelevant arbejde.

Mens 55 procent af de kvindelige studerende arbejder ved siden af studierne, gælder det kun 49 pct. af de mandlige. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har udarbejdet for Nordea. I alt har 147.000 kvinder og 137.000 mænd et studiejob.

»Tallene tegner et billede af, at en ny generation er på vej frem. Og at de kønsrollemønstre, der har været så cementerede, er under opløsning,« siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.

09BUS20160808-175748-4-1808.jpg

Også arbejdsmarkedsforsker Bent Greve fra Roskilde Universitet peger på, at de arbejdsomme unge kvinder på sigt vil medføre »en større ligestilling på det akademiske arbejdsmarked«.

»Det er vigtigt at have studierelevant arbejde, fordi man står bedre i forhold til at få et job efterfølgende. Arbejdsgiverne ser ikke kun på, om man kan læse tykke bøger, men også om man kan begå sig på en arbejdsplads,« siger Bent Greve.

Undersøgelsen viser dog ikke, hvorvidt der er tale om studierelevant arbejde. Desuden påpeger arbejdsmarkedsforskeren, at der er stor forskel på, hvor forenelige de forskellige uddannelser er med at have et job ved siden af.

»Ofte er der bedre mulighed for at få et studierelevant job inden for mange af de uddannelser, som har en overvægt af kvinder. Det gælder f.eks. jura, hvor det er forholdsvis nemt at få et studiejob på et advokatkontor. Og vi ved, at det fremmer lysten til at vælge et studiejob, hvis det er studierelevant,« siger han.

Studiejob

Kræver langsigtet planlægning

Ann Lehmann Erichsen mener, at unge kvinder generelt er bedre til langsigtet planlægning af karrieren end de unge mænd.

»Jeg tillader mig at være så fræk at sige, at kvinder tænker mere målrettet på at få job efter studierne. De unge kvinder er blevet benhårde og vælger ofte studiejob ud fra, hvad der ser godt ud på CVet. De venter ikke på at blive budt op til dans. For de ved, at de bliver nødt til at gøre sig umage for at få de job, de gerne vil have,« siger hun.

Og det har stor betydning for ens markedsværdi, at man har haft et job under studierne, mener hun.

»De erhvervsdrivende lægger vægt på, at man kan andet end teori og har øvet sig lidt undervejs. Den tid er forbi, da studentermedhjælpen blev sat til at kopiere og lave kaffe.«

emilie

Samtidig kan de unge kvinders flid få en positiv betydning for deres økonomi på sigt.

»Penge på kontoen, mens du læser, gør dig mindre motiveret for at tage studielån eller andre typer lån. Faktisk kan vi se, at lidt færre kvinder end mænd har studielån. På den lange bane gør lavere studiegæld det nemmere at låne penge til f.eks. en bolig. Så det er positivt. Desuden har de mere opsparing end mændene,« fortæller Ann Lehmann Erichsen.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Den lille forskel

Ifølge Nordeas undersøgelse har 12 procent af de kvindelige studerende et studielån og 14 procent af de mandlige. 32 procent af kvinderne har en opsparing, de kan trække på, mens det kun gælder 28 procent af mændene, som til gengæld oftere får en håndsrækning fra mor og far. 21 procent af mændene svarer, at deres forældre bidrager med penge, mens det kun er 16 procent af kvinderne.

IT Kvinder

Undersøgelsen viser desuden, at flere kvinder end mænd er klar til at investere endnu flere timer på arbejdsmarkedet. I gennemsnit arbejder begge køn 12 timer om ugen. 18 procent af kvinderne vil gerne arbejde mere mod 15 procent af mændene.

77 procent af mændene svarer, at de er tilfredse med deres arbejdstid, mens det kun er 73 procent af kvinderne. Otte procent af kvinderne og fire procent af mændene mener, at de arbejder for meget.

»Tallene viser, at især kvinderne ikke er bange for at arbejde mere. Hvis man vil være lidt negativ, kan man sige, at det er fordi kvinderne har et højere forbrug, som de skal tjene penge til at dække. Det har de måske, men det er lige meget – så længe de holder sig under de 15 timer om ugen, som universiteterne anbefaler, at man maksimalt arbejder ved siden af studierne,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen