Berlingske Business

Flere bliver medlem af en fagforening

LO
Medlemstallet uden for hovedorganisationerne steg med 7,5 procent, mens de største hovedorganisationer i Danmark, LO og FTF, omvendt oplevede medlemsfald på 2,5 og 0,1 procent. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016) Foto:

De danske fagforeninger fik 11.000 flere medlemmer i 2015. Det viser friske tal fra Danmarks Statistik.

Det gik fremad for fagforeningernes medlemstal i 2015. Samlet fik fagforeningerne 11.000 flere medlemmer, en fremgang på 0,6 procent.

Fremgangen bringer antallet af medlemmer op på 1,8 millioner medlemmer ifølge Danmarks Statistik, der står bag tallene.

»Stigningen skyldes fremgang i medlemstallet hos organisationer uden for hovedorganisationerne,« skriver Danmarks Statistik.

Dermed fortsætter tendensen med, at danskerne fravælger de traditionelle fagforeninger.

tjener

Medlemstallet uden for hovedorganisationerne steg med 7,5 procent, mens de største hovedorganisationer i Danmark, LO og FTF, omvendt oplevede medlemsfald på 2,5 og 0,1 procent.

»Fra 31. december 2014 til 31. december 2015 skyldes stigningen i antal medlemmer i organisationer uden for hovedorganisationerne især en fremgang af medlemmer hos 2B - Bedst og Billigst og ASE Lønmodtagere,« skriver Danmarks Statistik.

Fagforeningerne, som står uden for hovedorganisationerne på arbejdsmarkedet, kaldes typisk gule fagforeninger.

Den største forskel på dem og de traditionelle fagforeninger er, at de gule fagforeninger ikke forhandler overenskomster med arbejdsgiverne.

Formandsfavorit vil gøre LO mere synlig LO-outsideren Flemming

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen