Berlingske Business

Flere akademikere melder sig ind i en fagforening

407664883.jpg
Danske lønmodtagerorganisationer voksede med 6900 medlemmer i 2016. Foto:

Antallet af medlemmer i danske lønmodtagerorganisationer steg i 2016. Størst fremgang hos AC.

Danske lønmodtagerorganisationer fik flere medlemmer i 2016, viser opgørelse fra Danmarks Statistik.

Ved udgangen af 2016 var der registreret 1.814.200 medlemmer med tilknytning til arbejdsmarkedet.

Det er en stigning på 6900 medlemmer, hvilket svarer til en stigning på 0,4 procent i forhold til året før.

Dongs aktier kunne ikke hente toppris hos investorer Dong Dongs

Fremgangen var tydeligst hos akademikernes hovedorganisation, AC, som steg 4,2 procent, og organisationer uden for hovedorganisationerne med en stigning på samlet 3,7 procent.

Hovedorganisationen FTF havde medlemsfremgang på 0,3 procent, mens hovedforbundet LO havde tilbagegang i medlemstallet på 1,9 procent.

Dermed blev 2016 et bedre år end 2015 for både LO og FTF. I 2015 gik LO tilbage med 2,7 procent, mens FTF gik tilbage med 0,3 procent i forhold til 2014.

1. maj i Fælledparken, arbejdernes internationale kampdag

LO er markant den største hovedorganisation med 806.500 medlemmer med tilknytning til arbejdsmarkedet. Herefter kommer FTF med 345.371 medlemmer, AC med 226.047 medlemmer, mens Ledernes Hovedorganisation har 101.865 medlemmer.

Det samlede antal medlemmer af fagforeninger uden for hovedorganisationerne var i 2016 334.442 medlemmer.

Opgørelsen fra Danmarks Statistik tæller medlemmer, som stadig er tilknyttet arbejdsmarkedet. Dertil kommer medlemmer, der har forladt arbejdsmarkedet.

LO skriver på sin hjemmeside, at det samlede medlemstal ved udgangen af 2016 var 999.656 medlemmer.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen