Berlingske Business

Finanskrise-fyring kostede lønkroner i det næste job

RB PLUS Ringe udsigt til at piske ledige i job
ARKIVFOTO. Foto:

Finanskrisen blev en dyr omgang for dem, der mistede deres job i forbindelse med de mange nedskæringer rundt omkring på danske virksomheder.

Ikke kun for dem, der havde svært ved at finde job efterfølgende, men også for dem, der kom hurtigt i arbejde igen.

Det viser en analyse fra Danmarks Statistik, der tager udgangspunkt i de 159.000 personer, der mistede deres arbejde fra 1. juli 2008 til 31. december 2009.

Den viser, at omtrent 60 procent af de fyrede var i beskæftigelse fire år senere. Men også, at de på trods af generelle lønstigninger fik fire procent mindre i løn end tidligere i deres første job efter fyringen.

lundbeck

Det skyldes blandt andet, at mange fandt beskæftigelse i en anden branche, end de før havde arbejdet i.

Faktisk var 62 procent af dem, der fandt nyt arbejde, søgt over i en anden branche, mens kun 38 procent blev i den branche, som de kom fra.

Nogle af de fyrede måtte også tage arbejde med et lavere færdighedsniveau end tidligere, hvilket også medførte lavere løn.

gruppe im bro prft unterlagen

De 40 procent, der ikke var i job fire år efter krisen, var enten arbejdsløse, under uddannelse eller havde trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen