Berlingske Business

Finanskrise får syge til at gå på arbejde

Eksperter er bekymrede over, at flere medarbejdere i private virksomheder tager på arbejde, selv om de burde blive hjemme i sengen og pleje deres sygdom.

Hver tredje private virksomhed oplever, at sygefraværet er faldet, siden finanskrisen ramte Danmark i 2008. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Ifølge en rundspørge, avisen har foretaget, svarer kun fem procent af lederne blandt de 120 største private virksomheder i Danmark, at fraværet er steget siden 2008.

Danmarks Statistik skriver ifølge avisen i et nyhedsbrev fra december, at ansatte i den private sektor gennemsnitligt havde 0,3 færre sygedage i 2011 end i året før.

Ifølge Lars Andersen, der er arbejdsmiljøchef i organisationen Lederne, er faldet i sygefraværet sket over en 10-årig periode, men har taget ekstra fart under krisen.

- I disse tider med fokus på omkostninger gør virksomheder meget for at sætte sygefraværet ned. Når man ikke har råd til nye ansatte, ser man på, hvad man kan få ud af de nuværende, siger han til avisen og påpeger blandt andet, at flere ledere tager kontakt til sygemeldte efter en uge.

Tendensen med syge, der går på arbejde, bekymrer arbejdsmarkedspolitisk chef i Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Lisbeth Kjersgaard.

- Det er vigtigt, at både ledelse og medarbejdere under krisen gør en ekstra indsats for at skabe trivsel på arbejdspladsen. Et godt arbejdsmiljø reducerer både sygefravær og sygenærvær og bidrager til vækst og innovation, siger hun til Morgenavisen Jyllands-Posten.

BNB

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen