Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Familievirksomheder vinder på etnisk forskellighed

11BUSEcco-skos-design-afdel.jpg
Hos Ecco er der fire nationaliteter repræsenteret i topledelsen, og virksomheden har siden sin grundlæggelse været baseret på mangfoldighed i ledelsen. Mangfoldigheden har i år ført til, at Ecco har vundet ISS’ diversitetspris foran to andre familie- og fondsejede virksomheder, Hempel og Ferring, der også var med i opløbet til prisen. Billedet er fra Eccos designafdeling i Tønder. ?Arkivfoto: Mads Nissen

Ecco vandt ISS’ diversitetspris med fire nationaliteter i topledelsen: Dansk, græsk, tysk og hollandsk.

Etnisk diversitet fylder meget hos tre internationale familie- og fondsejede virksomheder, skoproducenten Ecco, malingvirksomheden Hempel og medicinalvirksomheden Ferring. Alle tre var med i opløbet om ISS’ diversitetspris sidste år, men Ecco løb af med sejren. I tre case-studier fra prisuddelingen fortæller ledende medarbejdere om, hvordan de arbejder med mangfoldighed.

»Ens mennesker kan aldrig supplere hinanden.« Sådan formulerede Eccos grundlægger og mangeårige leder, nu afdøde Karl Toosbuy sin filosofi, som fortsat præger virksomheden. Længe før de fleste havde sådan en, nedskrev Ecco sin code of conduct i 1990erne, som handlede om at respektere kultur og diversitet i de lande, Ecco opererer i. I dag har Ecco 19.800 medarbejdere fordelt på 58 nationaliteter, og direktionen består i øvrigt af fire nationaliteter – dansk, græsk, tysk og hollandsk.

mangfoldighed

For at fremme forståelsen for alle forhold i virksomheden tilbringer toplederne blandt andet en uge i produktionen og prøver at sy sko nede på fabriksgulvet.

Nye talenter rekrutteres bredt blandt natio­naliteter, og lokalt rundt om i verden har Ecco fokus på antidiskrimination og bestræber sig på at respektere religionsfrihed. I Indonesien er produktionen for eksempel planlagt efter bedepauser i løbet af arbejdsdagen.

Konservative om udskudt reform: Tilståelsessag for minister

Nøglen til forståelse

Malingproducenten Hempel, som er ejet af Hempel Fonden, har 5.800 ansatte i 80 lande og ser mangfoldighed som nøglen til at opnå lokal forretningsforståelse og sikre uhindret kommunikation.

Det kan jo være let nok at opnå etnisk mangfoldighed, når man opererer over hele verden, men hjemme på Hempels danske hovedkontor i Lyngby har 36 procent af ledelsen anden baggrund end dansk. Topledelsen består af en franskmand, en svensker og en dansker, og hele 26 forskellige nationaliteter er repræsenteret på hovedkontoret.

»Det er aldrig et krav, at en kandidat kan tale dansk for at blive ansat på hovedkontoret. Ni af de 15, vi senest har ansat, har anden baggrund end dansk,« fortæller Peter Kirke­gaard og Louise Krüger Kofoed, som har ansvar for henholdsvis HR og kommunikation og CSR i Hempel.

»I en industri præget af hård konkurrence fra multinationale koncerner er mangfoldighed blevet en konkurrencefordel for Hempel A/S. Diversiteten tilvejebringer værdi i form af øget forretningsforståelse på nye markeder og en forbedret evne til at rekruttere dygtige medarbejdere,« fortæller de i casestudiet.

Servicekoncernen ISS fik resultat på over en milliard

»Den måde, vi behandler andre på, er baseret på deres evner og ikke deres race, religion, hudfarve, alder, handicap, køn, seksuelle orientering eller ægteskabelige status. Det fremgår af vores forretningsetik.«

Hos medicinalvirksomheden Ferring Pharmaceuticals A/S er 38 procent af 512 ansatte i Danmark af anden nationalitet end dansk, og medarbejderskaren repræsenterer tilsammen 41 nationaliteter.

Hjælp til bolig og skolegang

Administrerende direktør Marianne Kock fortæller, hvordan virksomheden arbejder med nationalitet og diversitet: »For at tiltrække verdens dygtigste medarbejdere skaber Ferring plads til at byde udlændinge velkommen til Danmark. Når den rette kandidat til en stilling har en anden nationalitet, hjælper Ferring den nye medarbejder med praktiske og kulturelle udfordringer.«

22BUSlaila2-144244.jpg

Den nye udenlandske medarbejder får tilknyttet en mentor og får hjælp til at finde bolig og skolegang til børnene, og de får råd om dansk kultur og dresscode.

»Det er aldrig et krav, at en medarbejder skal kunne tale dansk, men det er en hel naturlig del, at en profil skal kunne begå sig i et mangfoldigt miljø og tale engelsk, som er koncernsproget,« fortæller Marianne Kock i case-studiet om Ferring.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen