Berlingske Business

Faglærte får det første job ved deres læremester

Til : BM - Martin er i praktik på Point S Dækcenter i Randers
ARKIVFOTO. - Martin er i praktik på Point S Dækcenter i Randers vias Randers FC Foto:

Syv ud af 10 faglærte bliver ansat ved den virksomhed, hvor de var i praktik under deres uddannelse, viser undersøgelse. Det bør få flere virksomheder til at tage lærlinge, mener chefanalytiker ved Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Som nyuddannet faglært er der stor sandsynlighed for, at du bliver ansat i den virksomhed, hvor du var i praktik.

Syv ud af 10 lærlinge får nemlig deres første job ved deres læremester, viser en ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, skriver Jyllands-Posten.

Analysen er blevet til på baggrund af data fra 21.000 faglærte, som færdiggjorde deres uddannelse i 2012, og resultatet bør få flere virksomheder til at tage en lærling, siger chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Mie Dalskov Pihl. Hun mener ikke, at virksomhederne i dag lever op til deres ansvar.

Skoleklasse besøger erhvervsindustri

»Vi har den seneste tid været vidne til adskillige overskrifter om, at vi i fremtiden vil opleve en massiv mangel på faglært arbejdskraft. Med denne analyse i hånden kan vi nu tydeligt sige til virksomhederne, at de indenfor de tre-fire år, som det typisk tager at uddanne faglært arbejdskraft, selv kan sikre sig den arbejdskraft, som de skriger efter,« siger Mie Dalskov Pihl til avisen.

Tidligere har en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vist, at kun hver fjerde virksomhed med minimum fire ansatte tager en lærling.

15BUSingenioerer---Siemens.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen