Berlingske Business

Fagbevægelsen kan miste retten til overenskomster

Formandsfavorit vil gøre LO mere synlig LO-outsideren Flemming
Medlemmerne siver fra fagbevægelsen, men LO-formand Lizette Risgaard er én af dem, der tror på, at det er muligt at vende udviklingen. Arkivfoto. Foto:

Medlemstallet i fagforeningerne er styrtdykket de seneste 20 år, og ny forskning viser nu, at opbakningen i nogle brancher er svækket så voldsomt, at flere fagforeninger reelt kan miste deres legitime ret til at repræsentere lønmodtagerne.

Det skriver Finans.

krifa

Over 500.000 medlemmer er forsvundet fra fagbevægelsen siden midten af 90?erne, og organisationsgraden i LO er faldet fra 75 pct. til 60 pct. Ny forskning fra Forskningscenter for Arbejdsmarked og Organisationsstuder, FAOS, viser, at inden for transport, handel, kontor, butikker samt hotel- og restauration er organisationsgraden faldet til ned mod en tredjedel.

»Fortsætter den udvikling, vi har set de sidste 20 år, kan arbejdsgiverne ende med at spørge sig selv, om de behøver at forhandle overenskomster med fagforeningerne. De er ikke pressede her og nu, men mister man opbakning og medlemmer, så mister man også legitimiteten til at tale på lønmodtagernes vegne,« forklarer Christian Lyhne Ibsen fra FAOS.

LIGELØN

Hos LO kalder udviklingschef Jakob Sand Kirk tallene for »interessante«.

»Det er udtryk for en medlemsudvikling, vi kender, og som vi arbejder på at ændre, men der er uomtvisteligt nogle udfordringer med den måde, mange i dag er ansat på, vi skal se nærmere på, og som presser medlemstallet,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen