Berlingske Business

Færre ufaglærte unge på kontanthjælp efter kontanthjælpsreform

RB PLUS
Foto:

Der er færre ufaglærte unge mellem 16 og 29 år, som modtager kontanthjælp, viser ny analyse. Det kan være endnu et tegn på, at Danmark er på vej ud af krisen, siger chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som står bag analysen.

Der er blevet færre ufaglærte unge, som modtager kontanthjælp, siden kontanthjælpsreformen trådte i kraft 1. januar 2014. Det er konklusionen på en undersøgelse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd står bag, skriver Jyllands-Posten.

Antallet af kontanthjælpsmodtagere er fra 2013 til 2014 faldet fra 34.000 til 29.000 i gruppen af ufaglærte mellem 16 og 29 år.

Liste Ø bedst til talentarbejde - 5

Det kan være endnu et tegn på, at Danmark er på vej ud af krisen, vurderer chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Mie Dalskov Pihl, som har stået bag undersøgelsen.

»Det her er endnu en indikator på, at pilen peger i den rigtige retning. Andelen af unge uden uddannelse, som er på kontanthjælp, er faldet. Det er positivt, fordi vi samtidig kan se, at der er flere, der går i gang med en uddannelse og et job,« siger hun til avisen.

kontor

En af årsagerne til faldet kan være, at reformen har været med til at sætte flere unge i gang med en uddannelse, siger Mie Dalskov Pihl, som dog samtidig påpeger, at et er for tidligt at sige, om problemet med at få unge væk fra kontanthjælp er løst.

Analysen viser yderligere, at antallet af såkaldt selvforsørgende er steget, og det bekymrer Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører, Christian Juhl (Ø). Han frygter, at det betyder, at nogle er blevet presset ud af systemet og nu bliver forsørget af forældre eller skaffer penge på andre måder udenom systemet.

24BUSKresten.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen