Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Færre chefer forventer at sende danske job til udlandet

Production needle robot - 2017
Robotter og ny teknologi har været med til at knække outsourcings-bølgen, der har rullet ind over det danske arbejdsmarked i årtier. (arkivfoto) Ambu

Andelen af danske virksomheder, der vil sende opgaver til udlandet, er faldet markant, viser ny undersøgelse.

Efter årtier, hvor danske selskaber har sendt job og opgaver til udlandet, ser kurven ud til at være knækket.

Det indikerer en ny rapport fra revisionshuset PwC ifølge Berlingske.

Administrerende direktør i PwC Mogens Nørgaard Mogensen har et bud på hvorfor:

»En af årsagerne kan være, at de danske topledere ved hjælp af digitale muligheder og særligt robotteknologi inden for en kort årrække kan hjemtage nogle af de opgaver, som de før i tiden har outsourcet,« siger direktøren til Berlingske.

11BUSPix2-Karriere-bred-103.jpg

Ifølge undersøgelsen forventer 27 procent af de adspurgte chefer, at de vil sende job og opgaver til udlandet i det kommende år.

Det er et markant fald fra resultatet af samme undersøgelse i 2016. Da planlagde 52 procent at outsource.

I 2014 og 2015 lå tallet over 40 procent.

Opgaver og job er i en periode blevet flyttet tættere på Danmark.

Tendensen har været, at virksomheder ikke længere flyttede så mange job til Asien, da der ofte kan være store problemer med kvalitet, fusk og korruption.

Derudover er udgifterne til arbejdskraft i lande som Kina steget betydeligt siden før finanskrisen.

Kommuner vælger discountbygger

Men nu er tendensen altså, at jobbene kommer helt hjem til Danmark.

Og her spiller teknologi og robotter ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd også en rolle.

»Robotternes indtog betyder, at det mest manuelle arbejde ikke længere behøver at blive varetaget af mennesker.«

»Det gør det samtidig overflødigt at flytte det mest manuelle arbejde til udlandet,« siger tænketankens cheføkonom, Erik Bjørsted, til Berlingske.

572805178

Hos Dansk Industri genkender vicedirektør Kent Damsgaard tendensen.

»Der er stadig en benhård konkurrence om fremtidens job. Men vi har fået en ekstra chance i Danmark, fordi vi er gode til at tage imod ny teknologi og tilpasse vores produktion og arbejdsstyrke til den.«

»Derfor ser vi, at der kommer flere danske job,« siger Kent Damsgaard.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen