Berlingske Business

Få store virksomheder ansætter psykisk syge

Mens et rekordstort antal danskere ryger ud af arbejdsmarkedet på grund af psykisk sygdom, er der kun få at de største virksomheder, der aktivt hjælper personer med psykisk sygdom i arbejde.

Psykisk sygdom koster samfundsøkonomien dyrt i form af tabt arbejdsfortjeneste og førtidspension. Alligevel hænger landets største virksomheder i bremsen, når det handler om at hjælpe personer med psykiske sygdomme i arbejde.

Det skriver psykologernes fagmagasin, Magasinet P.

Fagmagasinet har lavet en rundspørge blandt landets største private og offentlige virksomheder, der viser, at kun ni ud af 33 virksomheder har en inklusions- eller mangfoldighedspolitik og arbejder systematisk med at hjælpe gruppen i arbejde.

Det møder kritik hos Landsforeningen SIND.

»I årevis har man forsøgt at gøre denne gruppe parat til arbejdsmarkedet via offentlige beskæftigelsesindsatser med fokus på blandt andet rehabilitering og recovery, men arbejdsmarkedet er tydeligvis ikke blevet gjort parat til at modtage dem,« siger formand Knud Kristensen til Magasinet P.

Han mener ikke, det er i orden, at virksomhederne er passive på dette område, og han efterlyser lovgivning, der tvinger virksomhederne til at ansætte ledige med psykisk handicap.

Novo Nordisk, Carlsberg og A.P. Møller-Mærsk er tre af de virksomheder, der har valgt ikke at arbejde med at få ledige med psykiske lidelser i arbejde.

Personalechef hos Novo Nordisk, Stig Flindt, forklarer, at virksomheden prioriterer andre indsatser såsom at fastholde medarbejdere, der bliver syge.

Dansk Arbejdsgiverforening erkender, at de store virksomheder kunne være bedre til at yde en indsats for at få personer med psykisk sygdom i arbejde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen