Berlingske Business

Eksperter: Flere unge bliver overuddannet eller fejluddannet

pix-jobcenter
Foto:

I takt med at flere unge uddanner sig, bliver flere også overuddannet eller fejluddannet, mener eksperter.

På baggrund af regeringens mange erklæringer om uddannelse til alle, bliver stadig flere unge også overuddannet eller fejluddannet, mener eksperter. Det skriver Kristeligt Dagblad lørdag.

- Uddannelsessystemet har en nærmest religiøs tro på, at der er noget, der er højere end dig selv: Uddannelse og akademi. Man forstår, at når man får sit studenterbevis, bliver man frelst, siger Niels Rosendal Jensen, uddannelsesforsker og lektor ved DPU Aarhus Universitet, til avisen.

Han bakkes op af Stina Vrang Elias, administrerende direktør i uddannelses-tænketanken DEA.

- Der sker en skævvridning på ungdomsuddannelses-niveau, som på længere sigt er katastrofal for samfundet. Der kommer til at mangle faglært arbejdskraft, og til gengæld kommer vi til at stå med alt for mange unge med en gymnasial uddannelse, siger Stina Vrang Elias til Kristeligt Dagblad med henvisning til, at andelen af unge på erhvervsuddannelser er faldet fra 30 til 20 procent af en årgang, mens de gymnasiale uddannelsers andel er vokset til 70 procent.

En anden undersøgelse fra tænketanken Kraka har ifølge avisen vist, at hver femte danske akademiker er overuddannet, hvilket betyder, at de arbejder på et lavere niveau, end de reelt er uddannet til.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen